fredag 19 juni 2015

"Tro mig, böcker är som flugpapper."

Jag håller på att läsa om Bläckhjärta av Cornelia Funke. Det var ett antal år sedan jag läste den, och jag ville friska upp minnet eftersom jag härnäst tänker mig att läsa färdigt hela serien: Bläckmagi och Bläckdöd. 

Det jag nästan hade glömt bort var den här absoluta tok-kärleken till böcker som fullständigt väller över en i början på den här boken. Efter några kapitel känns det helt berättigat att vräka ut alla möbler i huset och i stället fylla det med samlingar av snyggt inbundna böcker i harmonierande färger i stället. Eller att helt naturligt strunta i att ta med sig kläder och annat tjafs i resväskan när det ska resas bort, och i stället packa sina tjugo favoritböcker - ja, sådana man redan läst tio gånger men vill bära med sig som vänner.

Bläckhjärta är definitivt en bok för bokälskare. Här är två citat från början i boken:
"Om du tar med dig en bok på en resa så händer något märkvärdigt: boken börjar samla dina minnen. Du behöver bara slå upp den sen och så är du åter på platsen där du läste i den. Redan med de första orden kommer alltihop tillbaka: bilderna, lukterna, glassen som du åt medan du läste... Tro mig, böcker är som flugpapper. Minnen fastnar ingenstans så bra som på boksidor."
Så där är det. Och så det här. Mo arbetar som bokbindare, och jag blir vild av längtan efter att ha en bokhylla fylld med böcker som är inbundna så som han gör det:
"Han lyfte mappen, där han hade sina försättsblad, lade den på bordet och bläddrade frånvarande bland dem. 'Varje bok borde börja med ett sånt papper', hade han en gång sagt till Meggie. 'Helst med ett mörkt: mörkrött, mörkblått, för var bok ett som passar ihop med pärmen. När man slår upp en bok, är det som på teatern: först är där ridån. Du drar den åt sidan och föreställningen börjar.' "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar