måndag 4 januari 2016

Brännmärkta - Firnbarnen 2

Brännmärkta är fortsättningen på Inmurade och vi får träffa Leo, Natta och Teddy i Firnby igen.

Det har gått några veckor sedan ondskefulla lärarinnan från för länge sedan fördrevs från skolans källare, och Leo, Natta och Teddy drömmer fortfarande läskiga mardrömmar. Men stackars Firnby får ingen lugn och ro ändå. Nu är det i skogen det verkar hända märkliga grejer, särskilt vid kalhygget. Inledningsscenen på boken med en ensam man i en bil som tvingas stanna i skogen (vid kalhygget) är mer än läskig, men det är inte bara han som blir utsatt. Även de små barnen kommer tillbaka från skogen dit de smitit från skolan på rasterna, och pratar om att "hon i skogen" är sträng och otäck på olika vis.

Och det där kalhygget - det är dit Elin rider med sin häst en kväll. Fast bara hästen kommer tillbaka. Elin återfinns någon dag senare, med rivsår och blåmärken, men har glömt allt som hänt henne sedan hon fallit av hästen. När hon kommer till stallet igen så är hennes häst livrädd... för Elin!

Det är något i skogen. Och det verkar på något sätt ha samband med det som nyligen hände på skolan. Hur?

Jag vet inte - jag får faktiskt inte ihop spökerierna i den här. De spretar lite för mycket tycker jag. Det är skogen, lärarinnan, sägner om rotflickan, besatthet - men ondskan stannar inte där, det går on-line också: Teddy håller på att skapa ett datorspel där han använder sig av sin skräck från lärarinnespökerierna för att få riktigt läskig stämning, men hans spel verkar snart leva sitt eget liv och bära sig konstigt åt.
Det är otäckt, det är många riktigt krypande scener - men det är när allt ska knytas ihop jag inte riktigt hänger med. Det är för mycket, och för många personer inblandade.

Däremot tycker jag mycket om att läsa om Leo, Natta och Teddy, precis som jag gjorde i Inmurade. Deras vardagsliv, funderingar, bekymmer, relationer till föräldrar och kompisar och varandra... det är fint skrivet. Jag önskar att det hade fått råda mer, och det läskiga hade kammats lite, inte varit så spretigt som det är nu.


Titel: Brännmärkta
Serie: Firnbarnen #2
Författare: Lena Ollmark
Utg år: 2015
Förlag: B. Wahlströms
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar