tisdag 12 januari 2016

Uprooted

Var tionde år måste en av byarna i dalen låta draken ta en sjuttonårs flicka med sig. Låter som ungefär vilken klassisk saga som helst, eller hur? Men redan några meningar in i Uprooted får vi veta att det inte handlar om någon vanlig drake. Nej, det är en trollkarl som kallas för the Dragon. Inte heller käkar han upp den där förmodade jungfrun i ett härligt decennialt skrovmål heller - nejdå, han tar med henne till sitt torn i ena änden av dalen, och där lever hon sedan i tio år tills det är dags för nästa sjuttonåring att flytta in hos draken. Den frisläppta, numera 27-åringen, tenderar att bara återvända till sin hemby för att kort hälsa på sin familj, och sedan dra vidare från byn, från dalen och ut i världen för att aldrig mer komma tillbaka.

Så där har det hållit på i åtminstone hundra år om inte ännu längre. The Dragon ser möjligen ut som en tjugofemåring men är långt, långt äldre än så. Och vad gör han med de där tjejerna han tar till sig i sitt torn? Ingen vet. Men han brukar alltid ta de som är speciella: vackra, eller smarta, eller oerhört skickliga på något. I år är det ett draken-tar-flicka-år, och i år fyller Agnieszka sjutton. Men hon vet att draken inte kommer att välja henne. Nejdå, han kommer att ta hennes bästa vän, Kasia. Alla vet det. Kasia har inga fel. Hon är vacker och vänlig och vis och upptränad och lydig och.... ja, ni vet. Too good to be true. Själv är Agnieszka bara en mästare på att ha sönder sina kläder och få lera i ansiktet. Även på väg från dörren till sitt hus till brevlådan, typ.

Drake-hämta-flicka-dagen kommer. Och vem tar han? Vem? (andlös spänning...) Agnieszka förstås! Hon har inte ens packat sin väska! Och Kasia får en livskris av typen vad-ska-jag-NU-göra-med-mitt-liv...

Om du tror att det här är något Disneyartat Skönheten och Odjuret så tror du helt fel. Tror du att det är något sagoaktigt så är det också helt uppåt väggarna. Det här är fantasy. Riktigt bra fantasy dessutom. Mängder och åter mängder med magi - både som upprabblade trollformler ur tjocka böcker, som snabba gester med fingrarna, som trolldrycker med märkliga och dyra ingredienser och som ren, rå naturmagi. Här finns en dal, hotad av en fara, som snart kommer att uppsluka hela landet, och kanske världen. Här finns hovintriger, en karriärshungrig prins och också en annan, mer ansvarsfull familjefader till prins. Blodiga (nästan väl blodiga) slag utkämpas. Här finns en kung, och en drottning (fast hon har varit försvunnen i tjugo år). Sagotoner - men absolut fantasy med ett intressant världsbygge. Och intressantast av allt: skogen. The Woods. som växer invid dalen där Agnieszka och Kasia är uppvuxna. Skogen, som växer sig allt större, och som det inte går att gå in i ens korta stunder utan att komma ut och vara vansinnig och vilt ha ihjäl sin familj. Skogen, som då och då skickar ut varelser som bara genom att riva upp ett sår på någon ko eller så sätter hela dalen i livsfara.

Ja, den här boken tyckte jag om. Den är något så ovanligt som en fantasy där berättelsen avslutas efter endast en bok. Första halvan av boken var riktigt bra (det är då Agnieszka är hos the Dragon i tornet) - andra halvan möjligen alltför actionpackad. Det är inte särskilt likt Temeraireböckerna (som jag också gillade mycket) men en Novik som skriver om magi på det här sättet vill jag läsa mer av.

Titel: Uprooted
Författare: Naomi Novik
Utg år: 2015
Förlag: Del Rey
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag läser ofta dina bokrecensioner, mest för att hitta tips till min bokslukande 12-åring. Hon älskar magi/fantasy-böcker och jag har fått många bra tips här, så tack :)
    Du brukar ha en summering längst ner med titel och författare och ibland står det "passar för" vilket är super för då har jag vägledning där, ibland har du inte med det. Om det inte är med, betyder det att det är en bok för vuxna då?

    Hälsningar
    Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du läser min blogg, och att du hittar tips på läsning här!!
      Ja, det stämmer: är det barn- och ungdomsböcker har jag med "passar för", annars är det en vuxenbok. Just för fantasy är det där förstås inte särskilt tydligt på omslag och titel förstås, men känns så fånigt att skriva passar för "vuxna" så har inte med det. Lite längre ner finns också taggar för inlägget, eller det kallas för "etiketter". Här skriver jag "vuxen" för alla vuxenböcker (och fantasy för alla fantasy - annars är jag inte alls konsekvent med att ange genrer men just fantasy märker jag ut så att man om man klickar på det hittar alla inlägg jag har skrivit om fantasyböcker)

      En fantasybok för barn jag ser fram emot i vår är Draksången - fortsättning på Stjärnstenen av Jo Salmson. Den ska komma ut i april!

      Radera