måndag 2 december 2019

Kaxiga Athena, klassiskt mordiska marsianer och förstörda bevis

Jag får beta av lite i högen av lästa barn- och ungdomsböcker, och blogga om tre på en gång. Här kommer alltså tre böcker för ca 9-12 år:

I serien Scoopet har det hittills kommit två böcker: Förstörda bevis och Mordbranden. Jag har läst Förstörda bevis och tycker Erik Fichtelius och Martin Widmark (de skriver tillsammans) gör något riktigt bra: med en allvarlig kärna av "vad är en nyhet?", källkritik och lite samhällskunskap så får vi en riktigt spännande - och rolig! - story om några barn som själva startar en tidning (nättidning) för att granska och förändra.
Skolans rektor har fått veta att hon måste spara en halv miljon kronor på verksamheten, och då går hon med klackande steg direkt till skolbiblioteket och säger upp skolbibliotekarien. Hans sista jobb får bli att packa ner böckerna i lådor som ska ner i källaren. Vaktmästaren kan få sköta utlåningen, för nu ska skolbiblioteket läggas ned. Tre barn i 5an startar en namninsamling för att rädda sitt bibliotek, men när de kommer med alla sina listor till kommunalrådet så möter de bara stöddighet: Jaså, ni vill ha ert skolbibliotek kvar, säger ni? Vad ska det vara bra för då? Det står i lagen! säger barnen, varpå kommunalrådet sliter åt sig listorna, kör ut barnen och trycker ner alla listor i dokumentförstöraren. Inte OK på något sätt, nej. Synd för honom att barnen fotar honom med mobilen när han gör det, startar en nättidning, skriver om de förstörda bevisen och ser till att nyheten blir viral...
Skolbibliotekarien som läser boken (jag alltså) applåderar hela upplägget, och särskilt sista sidan med kontaktuppgifter till både Mediekompass.se och Statens medieråd för mer info om källkritik, medie- och informationskunnighet och tips för att skriva egna nyhetstexter. Bra!

Titel: Förstörda bevis
Serie: Scoopet #1
Författare: Erik Fichtelius & Martin Widmark
Illustrationer: Kim W Andersson
Utg år: 2018
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här, här eller via Omnible
För vem? ca 9-12 år

Det är som sagt var tur för världen att den har fått Athena. Hon tar sig an livet med smarthet som vapen, och hon vet en sak: hon ska inte bli en tråkig vuxen, och hon ska inte som vuxen ha ett liv som är tråkigt, inte ha ett jobb som gör att hon inte vill att det ska bli måndag efter helgen. Nej! Hon ska se till att ha ett roligt och intressant jobb! Och hon ska aldrig, aldrig glömma sig själv och den klokhet hon nu har som barn. Därför skriver hon nu ned allt smart i en bok, Athenas anteckningar (och vi får läsa det hon skriver ner, och det kan vara allt ifrån vilken mat som bör serveras för att göra barn glada till att det kan vara en "bra kombination att vara friteringskock och läkare, för det är jättefarligt att få kokande olja på sig").
En frisk och rolig fläkt. Och jag undrar lite när jag själv blev just en sån där tråkig vuxen som njuter av helgens ledighet och tycker att det här med grönsaker på tallriken är en bra grej. Även vitkål. Kanske för att jag inte skrev ned mina livsvisdomar när jag var tolv?

Titel: Athena - Grattis världen! Jag är här nu!
Författare: Elin Ek
Utg år: 2018
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här, här eller via Omnible
För vem: ca 9-12 år

Hegas har gett ut böcker av H.G. Wells som bearbetade, grafiska romaner för ca 9-12 år: Världarnas krig, Den osynlige mannen och Tidsmaskinen. Jag har läst två av dem och tycker mycket om dem. Särskilt Världarnas krig är en roman jag hört talas om, främst genom att jag vet att den radiodramatiserades 1938 så väl att folk trodde att den var på riktigt. Men jag har inte läst den själv och tror inte jag hade gjort det om jag inte läst den här. Det handlar alltså om hur marsianer landar på jorden i ett antal cylindrar som först verkar harmlösa, men som så fort de öppnas går till direkt attack mot människorna med dödsstrålar och andra avancerade vapen. Den osynlige mannen är en vetenskapsman som lyckats så väl med sina egna experiment att han gjort sig själv osynlig, och nu kan han inte bli synlig igen. Himla sur och vresig typ, som dessutom rätt snart blir våldsam av sig också. Fascinerande i bägge böckerna är miljön som är slutet av 1800-talet, så transporter sker med häst och vagn, eller möjligen med tåg, och människorna har så klart tidstypiska kläder på sig i illustrationerna.

Titel: Världarnas krig + Den osynlige mannen
Författare: H.G. Wells
Bearbetning och illustrationer: Per Demervall
Utg år: 2019
Förlag: Hegas
Köp dem till exempel här, här, här, här eller via Omnible och Omnible
För vem? ca 9-12 (och så klart vuxna som äntligen vill få lite koll på de där kända böckerna men inte pallar originalen...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar