tisdag 17 december 2019

The Toll

Jag läste ju raskt igenom bok 1 (Scythe) och bok 2 (Thunderhead) i den här serien, och gillade dem väldigt mycket. Första lite mer än andra, även om Thunderhead fortfarande var väldigt bra. Och som väl var hade denna tredje och avslutande bok i serien, The Toll, precis kommit ut när jag avslutade Thunderhead, för attans vilket slut det var i den. Det var inte till att leva med, så jag läste alltså tredje boken direkt.

Fast sedan har den blivit liggande obloggad, för tyvärr blev jag rätt besviken på den. Världen fascinerade mig inte längre, vår perfekta, världsstyrande AI Thunderhead är liksom bara rätt tam, onde über-scythe-kejsaren Goddard får tröttsamt ondskas på, Citra och Rowan har ytterst bleka roller, och Faraday, scythe-mästaren som jag hela tiden tänker mig se ut som Obi-wan när han blivit gammal, sitter boken igenom mest på en ö och surar. Titelns the Toll är den enda människan som numera kan prata med Thunderhead, och eftersom han är ensam om detta så behandlas han som en slags gudsgestalt.

Det är så mycket som byggs upp i bok 1 och bok 2 som inte riktigt blir av som jag tänkt mig, som inte får några bra avslut. Och slutet? På hela serien? Alltså... nej. Det var inte så jag ville ha det.

Dock tyckte jag så pass mycket om de inledande två böckerna i Arc of a Scythe att jag absolut ska läsa mer av Neal Shusterman. Jag har ju en gång påbörjat en ungdomsserie av honom, Accelerati-trilogin, som jag nu tänker avsluta, plus att jag är nyfiken på serien som heter Unwind.


Titel: The Toll
Serie: Arc of a Scythe #3
Författare: Neal Shusterman
Utg år: 2019
Förlag: Simon & Schuster
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar