söndag 30 april 2023

The Hidden Blade

När jag satt och läste recensioner på Goodreads så stötte jag på någon som skrev som sin nya favoritförfattare Sherry Thomas som hon nu läste allt av. Lite nyfiket klickade jag mig vidare till denna författare och läste att hon ville skriva inom sina egna favoritgenrer som bland annat var romance och fantasy. Som ju alltså råkar vara även mina, och jag blev ännu mer nyfiken och ville testa något Thomas skrivit. Och den här duologin (The Hidden Blade + My Beautiful Enemy) verkade som en helt osannolikt underbar kombination av allt möjligt: en huvudperson i engelsk överklassmiljö och en huvudperson i Kina, bägge under slutet av 1800-talet och så med inslag av martial arts... hur får man ihop det?? Jag läste någonstans nu efteråt att boken lite är som Crouching Tiger Hidden Dragon möter Downton Abbey - och fast jag inte brukar gilla sådana etiketter så stämmer det faktiskt här. Och grejen är: jag tyckte väldigt mycket om den här boken! Hade det inte varit för att jag tycker slutet blir lite väl dramatiskt och med en fruktansvärt onödig förlust så hade jag gett boken 5 i betyg på Goodreads. Så bra är den, och jag ska strax läsa vidare om Leighton och Ying-ying i My Beautiful Enemy. Och sen har jag en mängd böcker av Sherry Thomas att fortsätta med - älskar att hitta en ny författare jag gillar!

Vi får följa två personer: Leighton i England och Ying-ying i Peking. Bägge är i kanske 10-årsåldern när boken börjar men annars har de inget gemensamt - det är verkligen två olika världar. Leighton är uppvuxen på ett stort gods på landet i en rik familj. Hans bästa stunder är när han får vara med om diverse äventyr tillsammans med sin pappa och pappas bäste vän Herb. Men på bara en dag raseras hela hans tillvaro och han hamnar under förmyndarskap av sin farbror som är en riktigt vidrig karaktär. Mer eller mindre i fångenskap hos farbrodern drömmer och planerar Leighton för att kunna rymma och ta sig till Kina där han tror att vännen Herb nu finns. Men... han är ju bara barnet, så hur skulle detta kunna gå till?

Parallellt får vi läsa om Ying-ying som också lever ett privilegierat liv som dotter till en högt ansedd och uppsatt kurtisan i Peking. Hon får veta att hennes riktige far är en av de "utländska djävlarna", en engelsman, och vad ska det nu bli av henne i framtiden? Aldrig kommer ett fördelaktigt äktenskap kunna arrangeras för henne (alla äktenskap är arrangerade i Ying-yings värld, något annat är helt otänkbart). Ungefär samtidigt råkar hon avslöja en person i hushållet som något mer än bara tjänare, och eftersom hon nu vet om dennas hemlighet tvingas hon bli lärjunge och titulera tjänaren "mästare". Och så får hon lära sig att slåss - i största hemlighet. 

Jag tycker mycket om både Leighton och Ying-ying, och hur det hela än verkar spreta vid beskrivningen så får författaren ihop det bra, och jag tycker mycket om att växla mellan de olika miljöerna men allra mest fascineras jag att läsa om livet i Den förbjudna staden i Peking. 

The Hidden Blade skrevs som en prequel till My Beautiful Enemy, och jag gissar att det som händer i slutet på The Hidden Blade var lite tvunget för att allt skulle passa in till händelserna i My Beautiful Enemy som ju redan var skriven. Jag hoppas i alla fall det, annars har jag lite svårt att förlåta författaren det som händer, och som för mig blir så onödigt sorgligt och dumt att jag inte kan ge den här boken det toppbetyg jag annars hade gett den. Nu ska jag läsa fler böcker av min nya författar-bekantskap!

Titel: The Hidden Blade
Serie: The Heart of Blade Duology #1
Författare: Sherry Thomas
Utg år: 2014
Förlag: eget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar