onsdag 31 oktober 2012

Vad jag bar med mig från Foyles

Jag är i London, och idag var jag inne på Foyle's. Där blev jag förstås helt överväldigad av alla fantastiska böcker som jag ville köpa och läsa och äga och...

Men...den enda boken jag faktiskt köpte är nästan pinsam att erkänna vilken det var. Nämligen: När jag hör din röst av Stephenie Meyer. På svenska! Jag har en giltig ursäkt: den är inte till mig utan till nin dotter. Hon hade med sig en enda bok i bagaget hit, Om jag kunde drömma. Den blev hon (förstås) totalt absorberad av och hade läst ut efter tre dagar här (och då har vi ändå varit ute på äventyr större delen av dagarna), och sen hade hon inget att läsa. Detta är ju, som alla bokmalar vet, ett öde värre än döden, och när jag på Foyle's sprang på en liten hörna med böcker på svenska och hela Twilight-serien fanns där så förbarmade jag mig förstås över dottern och köpte del två.

Sen kunde jag inte bestämma mig för vad jag skulle köpa själv, så jag lät det hela bero. Jag fotade i stället alla böcker jag såg som jag blev sugen på och så skaffar jag fram dem hemma i stället. Lånar eller köper. Men jag ville inte glömma bort dem, därav alla foton. Vad blev jag sugen på då? Se själv!

Hilary Mantel - jag har läst om henne hos andra bokbloggare och blivit nyfiken, och här i London är hennes böcker överallt, skyltade i bokaffärerna och överst på topplistorna. Jag blir jättesugen!
 
Jag har läst några böcker av Winterson innan, både ungdoms- och vuxen, men inte blivit helt till mig. Men den här ska handla om häxor och häxprocesser och verkar riktigt bra.
Urban fantasy. Kan vara en usel Meyer-kopia, kan vara något riktigt bra. Måste testa. Detta är första boken av sex (The Mortal Instruments), och så finns serien The Infernal Devices där första boken heter Clockwork Angel.
Den här serien såg helt enkelt ut att vara något för mig. Jag vet inte så mycket om den mer än att det är high-fantasy, för YA.
Nu har jag läst så mycket om Cronin så att jag bara måste ge mig på honom snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar