fredag 25 april 2014

A Game of Thr....eller "Brienne rider i cirklar"

Jahaja. Jag har läst färdigt fjärde boken i A Song of Ice and Fire (Game of Thrones): A Feast for Crows. Och precis som i mina förra Game of Thrones-inlägg om de tre första böckerna så utfärdar jag här en fet
SPOILERVARNING!
Jag skriver det här inlägget för dem som redan har läst A Feast for Crows och kommer att avslöja allt möjligt ur boken.

Eller egentligen var den där spoilervarningen ganska onödig. För vad är det jag ska avslöja? Det händer ju ingenting i den här boken. Det som får mig att läsa vidare är Martins förmåga att skapa intressanta karaktärer, och så det faktum att jag helt enkelt vill läsa hela serien och tror att nästa bok kommer att vara bättre. För den här är helt klart den svagaste boken i serien av dem jag läst. Martin skriver i ett kort efterord att boken han skrev blev alldeles för lång, och att han därför bestämde sig för att göra två böcker av den. I stället för att dela den efter halva den kronologiska tiden så valde han att dela upp den efter vad den handlade om. Alltså får vi i A Feast for Crows allra mest följa intrigerna i själva Westeros och King's Landing - och där är ju kriget mer eller mindre slut. Allt hände i A Storm of Swords (denna fantastiska bok) och nu känns alltihop mest som en fest där alla har gått hem.

Så jag har läst om hur Brienne leter efter Sansa Stark. Hon rider norrut. Hon rider österut. Hon rider västerut. Hon rider i regn. Hon rider i kyla. Hon står ut med x antal människor som tycker hon bör dra av sig rustningen och åka hem till pappa och bli bortgift. Och så rider hon lite till i regnet. Hennes listiga metod att hitta Sansa går ut på att rida runt och fråga alla människor efter "a highborn maid of three-and-ten, with a fair face and auburn hair". (om jag bara kunde ha fått 50 spänn för varje gång jag tvingades läsa just den meningen...). Brienne vet inte ens hur Sansa ser ut, och hennes letande går väl...(surprise)..sådär.

Och så har jag läst om hur Samwell Tarly åker båt. Länge gör han det. Jag har också läst säkert åttahundrafemtiotre gånger om hur Jaime Lannister saknar sin högra hand. Och så har jag läst om Cersei. Cersei har ju hela serien igenom varit en baddie (även om man kan förstå varför hon tänker och gör som hon gör tack vare Martins fina karaktärsbeskrivande där ingen är helt ond eller helt god). Men nu, sedan Joffrey och Tywin dött och allt i hela världen är hennes otäcke lillebror Tyrions fel så går hon totalt in i ett mörker som bara kan leda till en katastrof. Hon misstänker alla. Hon ser Tyrion överallt. Vem vet, han som är så liten kan mycket väl ha krupit in i väggen eller under golvet för att strax hoppa fram för att mörda både Cersei och hennes son Tommen? Hon litar inte på någon, och omger sig med ja-sägare till rådgivare som inte vågar ge henne de råd hon hade behövt. Alla som misshagar henne skickar hon ner till Qyburn (som är en synnerligen intressant och slemmig typ), och vad han gör med dem vill vi nog inte riktigt veta (eller, jo, det vill vi visst, men får nog lugna oss till någon senare bok). Och alla viktiga meddelanden hon som regent får från omvärlden anser hon som helt ointressanta så länge de inte handlar om att någon har fått tag på och huggit huvudet av Tyrion. 

Inte ens i slutet av boken hände det särskilt mycket. De två avslut som jag hade hoppats att få läsa (om Cersei och Brienne) - inte ens dem får jag. I stället får jag två cliffhangers. Som avslutas när då? Bok 6??

Men jag läste på, eftersom jag verkligen måste komma fram till nästa bok och få veta hur det går för dem jag gillar att läsa om. Daenerys och drakarna, till exempel. Och Jon Snow - där blev han Lord Commander i slutet av tredje boken och sen fick jag veta...inget. Och Bran, på väg till något helt mystiskt och övernaturligt väsen bortom muren. Vill veta! Och...

Var?
Är?
Tyrion????

Gah! Är frustrerad.

Titel: A Feast for Crows
Serie: A Song of Ice and Fire, bok 4
Författare: George R.R. Martin 
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Fortsätt direkt till Drakarnas dans! Där får du svaren. Jäkligt kul recension förresten. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh ja, det tänker jag definitivt göra! (fast jag har några andra böcker jag tänkte sticka emellan först :) ) Och tack!

      Radera