tisdag 22 april 2014

Den helt oväntade tegelstenen

En av de finaste böckerna vi har på biblioteket där jag jobbar är den helt underbara Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius. 2008 vann den Augustpriset - och det var den så väl värd! Själv har jag läst om den ett antal gånger, och har bokpratat och lånat ut den många, många gånger till många, många barn. Vilka bilder! Vilken berättelse!!
(och har du inte läst den - så marsch iväg till biblioteket och låna den bums!)


Nu läste jag att Wegelius hade skrivit en uppföljare på Legenden om Sally Jones. Det skulle vara en mer renodlad textberättelse, fast ändå med Wegelius egna illustrationer. Sally Jones själv har fått tag på en gammal skrivmaskin, och ska berätta om sina resor och äventyr och om hur hennes vän "Chiefen" blir oskyldigt anklagad för mord.

"Wow"! tänkte jag förstås och beställde raskt boken Mördarens apa. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig för en slags bok - en vanlig hcg fast rikligt illustrerad, kanske?

Nu har den kommit och står på hyllan för precis nyuppackade böcker. Jag trodde först det var en vuxenbok som hamnat lite fel. För OJ vad överraskad jag blev!

Sally Jones berättelse är en tjock, tjock ungdomsbok - en lunta på över 600 sidor! Den är illustrerad, men på kanske var tionde sida eller så. En riktigt rejäl äventyrsroman - och väldigt, väldigt annorlunda från Legenden om Sally Jones.

Jag kan knappt vänta tills jag får släpa hem den och läsa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar