lördag 26 april 2014

Förskalv - Efterskalv

Jag håller ju på med ett eget upptäckande av romance-genren, på jakt efter evig lycka och välbehövlig verklighetsflykt. Än så länge har jag läst några historiska romance-böcker och gillat mer eller mindre. Nu ville jag prova något som jag trodde var contemporary romance, nämligen den här boken. Contemporary är den väl så det heter duga - miljön är New York, kontor, dyra kläder, taxiresor och karriärsliv inom typ-restaurang-världen-fast-jag-vet-inte-riktigt. Men romance? Nej, nej, det hade jag missuppfattat. Det är erotik. Och tyckte jag om? Njae...

Snabbläst var det. Förskalv/Efterskalv är två böcker utgivna i en volym, och varje bok är sisådär 150 sidor. Jag läste den på några timmar. Men förutom att jag tyckte det var rätt kul att läsa de erotiska partierna så var jag inte imponerad. Det tog för det första ett ganska bra antal sidor innan jag kunde komma över den styltiga översättningen från engelska till svenska. Ta bara en av inledningsmeningarna: "Det fanns två saker i livet jag kände så inför: mannen som jag idiotiskt nog blivit kär i, och den administrativa position som assistent jag sökte och snart skulle intervjuas för." Blöh! Men när jag väl hade kommit över de engelska meningsbyggnaderna rakt av översatta till svenska så kunde jag ändå inte lära känna personerna det handlade om. De var helt platta. Jag fick i detalj veta vad de hade på sig - men i övrigt stannade de bara kvar på pappret som namn.

Och storyn? Ungefär så här: kvinna i diffus-restaurangägardrivar-karriär stöter under ett möte på en man. För två år sedan träffades de en tid och hade bra sex. Sedan försvann han spårlöst ur hennes liv. Nu träffas de alltså igen, och han vill genast ha sex. Så det har de. Multipla orgasmer och långa sessioner. Hej och hå. Fast eftersom han försvann så drastiskt förra gången så känner hon att hon inte riktigt kan lita på att han ska stanna kvar denna gången.

Punkt.

Vi får inte reda på exakt vad det är som gör att de här två personerna tycker att de trots allt är de rätta för varandra, för det enda de tycks ha gemensamt är faktiskt att de gillar sex. Mycket sex. Multipla orgasmer. Långa sessioner. Osv.

Men jag vet exakt vad hon har för märke på skorna som hon sparkar av sig innan hon har sex med honom (Mycket sex. Multipla orgasmer. Långa..etc). Och jag vet vad det är för färg på skjortan han river av sig innan han kräver sex med henne. (Mycket sex. Multipla...etc)

Och får de varandra på slutet? Jamen, självklart.

Carolina och erotik i modern New York-miljö? Nej, tror jag håller mig till historisk romance, va? Fast...när jag var i tonåren läste jag mammas tantsnusk-böcker. Minns särskilt Scruples av Judith Krantz. Den gillade jag. Så om jag hittade något som den, så kanske...?

Titel: Förskalv ; Efterskalv
Författare: Sylvia Day
Orginaltitel: Afterburn ;  Aftershock
Översättning: Tove Hellbom
Utg år: 2014
Förlag: Förlaget Harlequin
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar