tisdag 8 april 2014

Saker en bibliotekarie får höra

Veckan innan påsklovet har vi alltid en tävling här i skolbiblioteket. Eller, ja, vi har förstås andra tävlingar här, som tipsrundor, jultävlingar, tävlingar med olika bilderboksfigurer som fyller år och allt möjligt som vi (eller eleverna) kommer på. Men påsktävlingen har mycket bestämda ramar. Det ska vara en gissetävling, och priset ska vara godis. Helst mycket godis.

Något år skulle barnen gissa hur många godissnören (gula förstås) som låg i en stor glasburk. Ett annat år hade vi satt en gigantisk gosedjurshöna ovanpå en stor glasvas som vi fyllt med chokladpuffar. "Hur  många ... har hönan lyckats göra?"

I år har vi något som är lätt att fixa men väldigt svårt att gissa förstår man - vi har fyllt ett påskägg med godis och så ska eleverna gissa hur många gram påskägget väger. (inte särskilt originell idé, ok jag vet, men vi hade lite tidsbrist i år)

Det är hektiskt att stå vid lånedisken dessa dagarna - i princip varenda barn på hela skolan är med i tävlingen (och alla tror garanterat att just de kommer att vinna påskägget). Man måste låna ut pennor. Man måste ropa på eleverna att de ska lämna tillbaka pennor. Man måste ropa på eleverna att de inte ska jonglera med ägget. Man måste ropa på eleverna att "Nej, du får inte ta med ägget hem för att väga det. Kom tillbaka!" Man måste förklara hur mycket ett gram är. Man måste förklara hur mycket ett kilo är. Man måste förklara hur vi gör om två stycken gissar på samma antal gram.

Har detta med böcker och läsning att göra? Nej, inte ett dugg. Men det är en del av min biblioteksvardag. Och jag måste bara få berätta för er hur kul det är att sitta och lyssna på barnen när de resonerar om hur mycket det där ägget kan väga. Till exempel de här tjejerna i åttan som klurade på det här med kilo och gram:

- OK. Ett kilo är hundra gram. Ammeh!...hur mycket väger ett kilo då?

och:

- Om jag tar två liter, och avrundar det i gram -  hur mycket är det?

Märk: att godiset i ägget var mycket snyggare arrangerat ända tills några nior tyckte att de skulle jonglera med det.

6 kommentarer:

  1. Det är när jag hör sådana kommentarer som jag blir lite orolig för framtiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur? Det är tydligen inte bara läsförståelsen som halkar efter i den svenska skolan...

      Radera
    2. Näe, den senaste Pisa-undersökningen visade ju på väldigt skrala resultat. Men detta var för bedrövligt, tjejerna går ju ändå i åttan... (M)

      Radera
    3. Ja. En lärare för en förskoleklass förklarade skillnaden kilo och gram för sina sexåringar när de stod och skulle gissa på äggets vikt. Att de inte har någon koll alls på gram är en sak. Men två fjortonåringar!

      Radera
  2. Jag jobbar också som bibliotekarie och jag kan inte undanhålla er dagens festliga kommentar. Jag jobbar på bokbussen och en liten tjej skulle förklara att hon redan lämnat tillbaka en bok: "Men den har jag lämnat på stadshotellet". Kul tyckte vi! Hoppas att de uppskattar litteratur även där...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt! Jag tror nog att den gjorde stor nytta på stadshotellet, den där boken :)

      Radera