tisdag 1 april 2014

Men det var ju inte så det hände i boken...

Jag ser på tv-serien Game of Thrones, och har nyligen avslutat läsningen av bok 3 i serien. Och ja, ja, jag fattar att man inte kan göra tv-serien exakt likadan som böckerna. Att man måste förkorta, byta ut personer, minska antalet karaktärer och subplots och allt det där, förenkla och göra det mer filmiskt för att få det att fungera som en tv-serie.

Men jag kan inte koppla av och njuta av tv-serien - för jag sitter ändå och stör mig hela tiden på allt det som inte stämmer överens med böckerna. "Ja, men hon träffar ju aldrig på honom...", "nej men de två har väl aldrig sex?" eller "den där personen var överhuvudtaget aldrig med i boken" eller "det är inte HAN som säger det där"...

Fel personer säger fel saker ihop med personer de aldrig träffar. Saker som aldrig händer i böckerna inträffar i serien. Fel personer dör! De är på ställen de inte kan vara på! Jag blir så upprörd... Nyss såg jag sjunde avsnittet av säsong 2, och jag tror jag muttrade "men det var ju inte så det var i boken" ungefär 37 gånger. Jag kände mig som en extremt gnetig GoT-nörd som inte kunde njuta av tittandet bara för dessa "var ju inte så det var"-tillfällen.

Men nu har jag fått tröst. Jag hittade en sida på nätet där andra gnetiga GoT-nördar sammanställt en lista över allt det som inte stämmer överens mellan tv-serien och boken. Jag läste den (den är lång, detaljerad och extremt nördig) och nickade och höll med för varje punkt som listades. Sedan kände jag mig nöjd. Skillnaderna var utredda. Någon annan hade stört sig och gjort alla nödvändiga påpekanden. Det var inte bara jag som inte kunde kunde låta bli att muttra "det var ju inte så det var i boken". Tack internet och alla okända fellow-nörds!

Alltså, i boken är inte Arya cupbearer till Tywin Lannister. De har inte några småmysiga samtal samtidigt som hon får äta av hans lammstek. De träffas inte ens. (*föraktfullt fnys*)

4 kommentarer:

  1. Är glad att jag inte sett på serien för jag skulle störa ihjäl mig på sånt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men samtidigt är det kul att se hur de har gjort vissa saker, eller se vissa personer som gjorts bra. Joffrey t ex, är riktigt vedervärdig och bra så att jag kan gotta mig i hur mycket jag avskyr honom.
      Så jag försöker lugna mig och titta ändå.

      Radera
  2. Känner helt igen mig i att sitta och reda sig på saker och ting. Jag menar, bara castingen av Ned Stark var ju så fel man kan komma. Men jag gillar tv-serien ändå, det är ju välgjort och jag försöker se det som två helt separata saker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker verkligen också se tv-serie och bok som två separata saker - fast ibland klarar jag inte av det...
      Fast Ned Stark? Han tyckte jag blev rätt bra i tv-serien. Dem jag stör mig mer på vad gäller fel personer till fel roller är alla ungdomarna. Varför inte hitta bra skådespelare i rätt ålder? Eller det går inte?? Robb Stark ska vara 15 år - i tv-serien ser han ut att vara 25-30 sådär. För att inte tala om Danaerys som är 13 eller 14 när hon blir bortgift med Khal Drogo - men i tv-serien ser hon minst tio år äldre ut. (ja, OK, hon ska ju ha sex så det hade inte varit OK att ha en trettonårig skådespelerska...) Joffrey, 12 år i boken? I tv-serien - säkert 17-18 år.
      Men, ok, ok, jag SKA se bok och tv-serie var för sig.

      Radera