torsdag 12 mars 2015

En mycket kreativ tolkning av stridsscener

Jag fortsätter med min långa utflykt i Brandon Sanderson-världen i The Way of Kings, och har nu kommit ungefär en fjärdedel. Övriga livet vägrar att låta sig pausas och envisas med att störa med jobb, sömn och annat trams.

Det är en enorm och fantastisk värld, det där. Underbara detaljer som en natur som är anpassad efter ständiga hårda stormar, och som vid blåst eller vibrationer liksom drar sig in i sitt skal för att skydda sig. Därför finns det alltså gräsmattor där varje grässtrå drar sig ner i ett litet hål i marken när till exempel en vagn rullar förbi, så att vagnen rullar på kal mark men när den har passerat poppar gräset upp igen. Åh, vad jag älskar sånt!

Men det var inte det jag skulle skriva om nu, utan detta: Centralt i The Way of Kings pågår ett krig. Detta krigande görs i en miljö som består av någon slags klipplandskap av platåer med bråddjupa klyftor och stup i mellan. En av huvudpersonerna ingår i ett bridge crew, som bär mobila broar att lägga mellan de där platåerna så att själva armén kan förflytta sig. När jag läste om det här så hade jag svårt att se det framför mig, och tänkte att det kanske fanns någon annan Sanderson-läsare som hade varit kreativ och trevlig nog att göra fan-art av det. (det finns mängder och mängder av Sanderson-fan-art på nätet, och detta kan jag ägna hur mycket tid som helst åt att nörda ner mig i)

Jag hittade något. Inte fan-art som bilder. Nädå. Jag hittade någon som hade byggt stridsscenerna på de där platåerna, inklusive bärbara broar och allt...i LEGO!!

Applåder på det, va?

Bilderna är hämtade från zenoagency, och det är Rick Martin som har byggt legomodellerna. Klicka dig vidare på hans namn på sidan hittar du samtliga bilder av slaget gjorda i lego. Till och med giganto-monstret.

Jag ska nog göra en revidering av vad jag ägnar mitt eget liv åt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar