fredag 20 februari 2015

Attachments - om kärlek före första ögonkastet

Tur att jag är ledig en vecka, och sitter i en stuga långt hemifrån med enda uppdrag att slappa, läsa och äta så mycket godis som möjligt, när jag läser en bok som den här. Vad jag tyckte om! Och hej, klockan, är du 02:00 när boken tog slut? Och måtte Rainbow Rowell skriva mer och mer och mer, för vad mycket jag gillar det hon skriver!

Jennifer och Beth är nära vänner, och jobbar dessutom bägge på samma arbetsplats. Där brukar de försjunka i långa mailkonversationer om livet, kärleken, stora och små problem, glädjeämnen och sorger. Vi som läser får ta del av mailen, och i början är jag inte jätteglad över att läsa dem - det blir som naken dialog utan "mellantexter" eller vad jag ska säga. Men jag kommer rätt snabbt in i det och börjar gilla både Jennifer och Beth mycket.

Grejen är att detta ska utspela sig 1999, när det ännu inte var helt självklart med datorer och mail på alla arbetsplatser (och Y2K-skräcken finns med...minns ni?). Just Jennifers och Beths arbetsplats är en tidning, som ganska nyligen infört att alla anställda ska kunna kommunicera via mail, eller ha tillgång till internet. Och de som bestämmer oroar sig en hel del för att nätet bara kommer att användas som onödigt tidsfördriv, till spel och porrsurfande. Och att mail kommer att skickas "i onödan" och också ta upp arbetstid som kunde använts till annat (och att, gud förbjude, anställda ska kunna skriva om upprörande saker som sex och sprida dem via mail, eller till och med göra sådant som att skriva svordomar i sina mail...). Därför har de installerat ett särskilt säkerhetssystem som skannar alla skickade mail efter stötande innehåll, samt en person vars arbete går ut på att läsa dessa flaggade mail för att avgöra om varningar bör skickas till de anställda (typ "du har svurit i ett mail - skärp dig").

Jennifers och Beths mail är fulla av saker som mail inte får vara fulla av: svordomar, namn på kroppsdelar (ja, ja...) och framför allt: de är för långa och har ett alltför personligt innehåll. Så de flaggas gång på gång och hamnar i säkerhetssystemets särskilda mapp för mail som bör läsas igenom. Och den som är anställd för att göra det är Lincoln.

Lincoln är en hyvens grabb som tror på den sanna kärleken och på snällhet i världen. Han spelar Dungeons & Dragons varje lördag med sina kompisar och bor fortfarande hemma hos sin (lätt dominerande...) mamma. Han läser Jennifers och Beths mail, och borde förstås skicka varningar till dem - men blir så fascinerad av det de skriver att han inte kan sluta läsa deras mail. Och det är lite dumt att skicka en varning först efter tjugo lästa mail eller så, va? Dessutom börjar han gilla dem. Särskilt en av dem. Eller inte bara gilla -  han blir kär i henne. Utan att ens veta hur hon ser ut.

Jag gillar dem alla tre. Och jag gillar Lincolns mamma också. Och Lincolns chef. Men framförallt älskar jag själva idén - att bli kär i någon utan att ens ha träffat henne, bara utifrån det hon skriver i mail. Det är knäppt egentligen, jag vet, för en person är ju inte det hen skriver (jag själv är till exempel rolig och kvick när jag skriver, men en tyst introvert mussla i verkliga livet). Men jag gillar det väldigt mycket. Och kunde alltså inte lägga ner boken förrän långt efter det att sängdags borde infallit.

Titel: Attachments
Författare: Rainbow Rowell
Utg år: 2012
Förlag: Orion books
Köp den till exempel här eller här

6 kommentarer:

  1. Jag har ju hittills inte läst nåt av Rowell som jag inte tyckt enormt mycket om, så den här ska absolut läsas. Det enda som talar mot den är att jag inte vill/bör/ska recensera den på bloggen eftersom den är utanför mitt scope egentligen med barn/ungdomslitteratur, men jag är ta mig tusan beredd att göra ett undantag ENBART pga hennes meriter hos mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du bör/måste/please? göra ett undantag och recensera den! Även om den är vuxenklassificerad tycker jag den är crossover som funkar till ungdom. (och du HAR ju redan gjort ett undantag för Landline som oxå är vuxenlitt. Den ligger förresten snart på tur här hos mig. )

      Radera
    2. Ja, det blir nog så tids nog, "ska bara"... :)

      Radera
  2. Nu blir jag ännu mer sugen på denna. Har inte vågat läsa något mer av Rowell sen Eleanor and Park för den var så himla bra och jag är rädd för att bli besviken. Men det här låter lovande, så jag är nog redo snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade verkligen Eleanor & Park! Och jag blev inte besviken på den här, så prova!

      Radera
    2. Åh vad skönt att du säger det! Då ska jag definitivt ta och läsa den.

      Radera