onsdag 4 februari 2015

Våren, våren....var är du???

Carro på bloggen Romeoandjuliet har utmanat mig att göra en vårlängtansenkät - klart jag hoppar på den när vintern gör sin allra skånesnålblåstigaste variant av februari.

Vilket vårtecken längtar du mest efter?
Ljusa vårkvällar. Koltrastar som sjunger om vemod från grannens tak. Mjuka grusvägar. Scillahavet vid Lunds UB. Näktergalen. Den där veckan när vårt körsbärsträd blommar. Doften av jord, av gräs och av vatten. Jag längtar efter ungefär allting som har med våren att göra, men allra mest efter ljuset.

...och krokusarna, och snödropparna, och påskliljorna, och tulpanerna, och...

Ett annat säkert vårtecken är när bokrean startar i slutet av februari. Har du  någon särskild bok som du hoppas ska finnas till fyndpris på årets rea?
Nope. Bokrean går mig i princip alltid förbi. Möjligen tar jag en extra sväng med kundvagnen förbi bokreaborden inne på ICA Maxi eller så, men köper sällan någonting alls.

Våren bjuder också på många nya böcker. Är det någon/några som du längtar extra mycket efter?
Ja! Jag skrev ett inlägg om alla mina vårlängtansböcker här, men just nu vill jag särskilt mycket läsa första boken i serien Odinsbarn. Med lite tur ligger den kanske i brevlådan när jag kommer hem idag? Första boken i Half Bad: Ondskans son längtar jag också efter. Och fjärde boken om Dunne!! (Livet enligt Dunne)

Finns det någon författare du önskar (men inte vet om det är aktuellt) ska komma med en ny bok/uppföljare i vår eller senare under året?
Åsa Larsson. Åsa Larsson. Åsa Larsson, och så, ja, hoppas jag lite på att den däringa Åsa Larsson kommer ut med en ny bok om Rebecka Martinsson.

Många tycker det är roligt att uppdatera garderoben när våren kommer med t ex en ny jacka eller nya skor. Är du på jakt efter något särskilt vårplagg?
Jag och provhytter har ett traumatiskt och sårigt förhållande till varandra. Slipper jag handla nytt så blir jag glad. Mina slitna hoodies och trötta Nike Free håller nog 2015 också? Fast en sak: jag kommer att köpa nya joggingskor. Men dem köper jag på nätet, tack och lov.

Finns det någon särskild debutant du ser fram extra mycket emot att läsa i vår, eller alternativt någon författare som för första gången översätts till svenska?
Detta är ju faktiskt den fantastiska vår då Brandon Sandersons Mistborn kommer ut på svenska. Verkligen dags! Och måtte resten av hans produktion också översättas till svenska!

Det kommer också många nya pocketböcker i vår. Är det några särskilda titlar du har väntat på ska komma i pocket?
Nej. Pocket läser jag i det närmaste aldrig. Texten är helt enkelt för liten. Jag trivs bättre med min läsplatta där jag kan förstora upp typsnittet så mycket att jag kan slappna av i ögonen - och den tar mindre plats än en pocketbok i väskan.

Sist men inte minst, det är ju inte vår än och även vintern har sina positiva sidor. Berätta vad du tycker är bäst med vintern!
*funderar*
*funderar lite till*
Ehrm. Adventsljusstakarna?

Jag skickar vidare den här enkäten till alla som känner att vårlängtan spritter i dem, men alldeles särskilt taggar jag mina Kulturkollo-kollegor: Lyran, Helena, Lotta, Fanny, Linda (och Anna, fast hon har redan svarat på enkäten en gång...)

8 kommentarer:

  1. Odinsbarn och Half bad är jag också riktigt nyfiken på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och - tjoho! - jag hade faktiskt fått Odinsbarn i brevlådan idag!

      Radera
  2. Ja, vem väntar inte på att Åsa Larsson ska komma med ny Kirunadeckare? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte ens om hon håller på att skriva någon... men hoppas det så innerligt. Sen tycker jag väldigt mycket om ungdomsböckerna PAX hon skriver med Ingela Korsell - men jag vill allra mest ha mer Kiruna och hundar och allt det där.

      Radera
  3. Åh underbara vår kom nu :) Mistborn är jag nyfiken på, kul att den kommer ut på svenska!

    SvaraRadera
  4. Jag är supersugen på Sanderson, men velar om jag kanske ska läsa på engelska istället... För det är ju alltid bäst att läsa på originalspråk. Men tja, har inte riktigt bestämt mig på den punkten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser du på engelska är ju fördelen att du kan börja läsa omedelbums OCH att du kan gå direkt på del 2 och 3 och sen fortsätta direkt med hans andra böcker utan att behöva gå och vänta på översättningar...väldigt bra!

      Radera