onsdag 25 februari 2015

En magisk tisdagsutmaning

Det är fantasyvecka på Kulturkollo, och deras Carolina (himla trevlig människa, känner henne mycket väl faktiskt) har en tisdagsutmaning med tre frågor där svaren måste bli overkliga:

Vilken fiktiv plats skulle du besöka om du bara kunde?
Det finns så galet många platser jag skulle vilja krypa in i böckerna och besöka, men jag väljer den här snabbt utan att tänka efter alltför mycket och få beslutångest:

Biblioteket på Brakebills i Lev Grossmans Magikerna. Jag, som är en sträng och konservativ bibliotekarie, hade nog mått bra av att se ett bibliotek där böckerna själva behagar flytta på sig då och då, och där ingen egentligen har någon koll på var saker och ting står. Jag vill  minnas att det var någon slags magisk katalogisering för många år sedan som ställde till det, och att varken biblioteket eller böckerna har hämtat sig sedan dess. Det flyger böcker uppe under taket, och är man oförsiktig kan man krocka med ett helt uppslagsverk i många band som har beslutat sig för att ställa sig någon annanstans.
Ett annat bibliotek där katalogiseringen också har ballat ur för länge sedan och där ingen egentligen vet vad som finns, eller var det finns är universitetsbiblioteket i Rothfuss Berättelsen om kungadråparen-böckerna. Ett studiebesök där kanske? Som perspektiv till livet på högstadiebiblioteket?

Om du fick välja en av alla dessa magiska varelser som ditt eget husdjur - vilket skulle du ta? Och varför?
Jag vill ha den förträffligt trevlige draken Temeraire från serien av Naomi Novik med samma namn. Fast då när han är nykläckt och inte har hunnit bli så där väldans stor. Varför? Det finns en scen i första boken i serien, Hans majestäts drake, där Temeraire tror att kapten Lawrence har övergivit honom, och tyst ligger och klappar på ett halsband i guld han tidigare fått av kaptenen. Därför.

Hitta på en egen trollformel! Hur låter den? Vad tänker du använda den till?

Nu har jag läst runt lite bland er andra som svarat på utmaningen, och lärt mig diverse finurliga formler för instant food och mer tid. Men detta - är det bara jag som är så här girig eller:

"Instanta Krösus Sorkus" 

vilket givetvis gör mig omåttligt rik. Jag slutar då genast jobba och blir bokläsare på heltid. Finemang!


4 kommentarer:

  1. Girigbuk! Men jag förstår dig. :-)

    SvaraRadera
  2. Måste kolla upp böckerna av Novik. De låter väldigt bra. :) Kanske du kan köpa dem till mig när du blir så där smutsigt rik? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan jag köpa böcker åt alla med så behjärtansvärda önskemål. Särskilt böcker om drakar.

      Radera