söndag 8 februari 2015

I mustache you some questions

Enkätdags igen -perfekt syssla för söndagseftermiddagar tycker jag. Jag är taggad av Bokhuset till den här...mustaschutmaningen. Men visst - fram för fler mustascher i mitt liv! (eller...?)



Four names that people call me (other than my real name):

- Mamma (ofta med tillägget Meh! först som i Meh! mamma du fattar ju ingenting!)(ja, jag är tonårsförälder)
- Cina (av mina föräldrar och syskon och deras respektive eftersom det var det jag kallades ända tills jag blev relativt vuxen och flyttade hemifrån. Efter det brukar de flesta säga hela mitt namn, utom...)
- Carolin
(...alla dessa människor som vägrar uppfatta att min namn slutar på "a". Hörni - hur svårt kan det vara?)
- Ers nåd (nej, but I wish...)

Four jobs I have had:

- Hästskötare (travhästar)
- Läkarsekreterare
- Sekreterare/administratör/göra-administrativa-grejer-åt-andra-med-hjälp-av-dator
- Bibliotekarie (nu)

Four movies I would/have watched more than once:

- Röda nejlikan (med Anthony Andrews)(vet inte hur många gånger...)
- Sagan om ringen-trilogin
- Starwars-filmerna
- Frost (min dotter var 12 när den kom, så...ja)

Four books I would recommend:

Men åh. Fyra? Vem satte ihop den här utmaningen från början, va?? Jag tar några jag inte har tjatat ihjäl mig om på bloggen på senare tid, då:

- Hedningarnas förgård (Sabinasviten) av Vibeke Olsson
- Berlinerpopplarna av Anne B. Ragde
- The Crystal Cave (The Merlin Trilogy) av Mary Stewart
- Maisie Dobbs av Jacqueline Winspear

Four places I have lived:

- Kalmar (första halvan av livet)
- Landsbygden södra Skåne (andra halvan av livet)
- Dundee, Skottland (ett förvirrat år när jag höll på att bli vuxen)
- Norrköping (där är jag född och har större delen av min släkt)

Four places I have been:

Jag är inte så vittbefaren. Har aldrig varit utanför Europa. Här är fyra små platser jag tycker om att vara på:
- Halla, Gotland
- Lökken, Danmark
- Limburg, Tyskland
- Jukkasjärvi, Norrland

Four places I'd rather be right now:

- Fylke, Midgård
- Någon Varm och Trevlig Plats
- Sunnanäng
- San Francisco (har aldrig varit där, men varför inte?)


Four of my favourite foods:

- lasagne (min, med löjligt mycket ostsås)
- något wookat med nudlar och sojasås och krispiga grönsaker
- plankstek på Mando's i Malmö (ja, jag har medverkat ganska mycket till den där statistiken)
- ostbågar i alla möjliga storlekar och varianter (fast det måste förstås vara OLWs)

Four TV-shows that I watch:

Ledsen - får inte ihop fyra. Får inte ens ihop en. Jag tittar på Outlander-serien, men den har sändningsuppehåll tills april. Så: 0.

Four things I am looking forward to this year:

- Att megakrånglandet i vårt hus och liv - anslutningen till kommunalt VA med uppgrävande av tomt, förstörande av uterum och utbytande av elpanna som kommer att ske senare i vår SKA VARA ÖVER.
- Göteborgsvarvet
- vecka 8 som kommer att tillbringas i en stuga i Dalarna med en försvarlig hög med böcker (jag kanske åker skidor någon dag också, om det är sol och fint och snö och jag är på gott humör - och om jag kan slita mig från boken)
- sommarkvällar med bokläsning i uterummet...fast, vänta nu - det lär bara vara grus och aska då. OK, bokläsning på annan sommarkvällig plats.

Four things I am always saying:

- "...men det pallar jag inte göra idag, så det få bli i morgon"
- "ska bara läsa färdigt det här kapitlet först"
- alltså
- liksom

Four people I tag:

- Bokföring enligt Monika
- Annas bokblogg
- Lingonhjärta
- och dagarna går...

10 kommentarer:

  1. Tack för passningen - jag får se till att mustascha svar i veckan som kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli kul att läsa dina ansiktsprydnader :)

      Radera
  2. ÅH jag är taggad!!! HURRA vad roligt!!! Skrattade en hel del åt dina svar :) Har heller inte läst en enda av dina böcker som du tipsar om. Helt galet!
    Knåpar ihop svar snarast :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart jag taggar dig nu när du är tillbaka i högbloggarform och allt :) Ser fram emot dina svar!

      Radera
    2. :D Och här kommer de!
      http://www.lingonhjarta.com/2015/02/i-mustache-you-some-questions.html

      Radera
  3. Fiktiva platser, varför tänkte jag inte på det? Klart man vill vara i tex Fylke. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis - det verkar hur mysigt som helst där. Lugnt och avstressat och med mycket god mat...

      Radera
  4. Haha, så många gånger som jag gått förbi Mando's och kollat på statistiken där! Bisarrt nog har jag aldrig bidragit själv..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meh! Bor man i de här delarna av landet (och inte är vegetarian förstås...) så måste det någon gång ätas planka på Mando...

      Radera