lördag 7 februari 2015

You Had Me At Hello

"Jag behöver läsa mer fluff!" ylade jag i ett inlägg häromdagen, varpå jag raskt greppade tag i You Had Me At Hello. Och si! Den var precis vad jag behövde! Ett och ett halvt dygn senare hade jag läst ut den (och tack så väldigt mycket, Mhairi McFarlane, för en zombieonsdag när jag knappt var vaken pga läst för länge kvällen (ok, natten) innan).

För tio år sedan var Rachel och Ben kursare på universitetet. Och vänner. Eller mer? Eller nä, för Rachel var ju ihop med rock-Rhys och Ben hade hur många flickvänner som helst som alla var blonda och inte såg ut som Rachel. Och så tog de examen och tappade kontakten. Nu träffas de igen. Rachel har precis lämnat sagde rock-Rhys, mitt i bröllopsförberedelserna, och är alltså singel. Ben är gift med tjusiga och rika Olivia, går runt med portfölj och fina kläder, är advokat och snygg och bjuder hem Rachel på parmiddag till hans och Olivias tjusiga hus där Rachel ska paras ihop med Bens advokatkollega Simon.

Klart de var kära i varandra redan då, för tio år sen? Klart de var! Ibland vill jag bara ruska runt Rachel för att hon inte ser det uppenbara. Klart de fortsätter att vara kära i varandra nu när de träffas igen, trots fru och hus och lömska advokatkollegor? Klart de är!

Lägg så till detta Rachels underbara vänkrets (Caroline, Mindy, Ivar), universitetsmiljö, x antal tillfällen med alldeles för mycket sprit (hur orkar de?), Rachels jobbvardag med bevakande av rättegångar och märkliga journalistkollegor, underbara dialoger och massvis med humor.

Det är fluff så det räcker och blir över, och jag älskar kombinationen humor+kärlek. Mycket bra bok, och jag ska genast skaffa hem flera McFarlane-alster (dvs flera zombieonsdagar).

Titel: You Had Me At Hello
Författare: Mhairi McFarlane
Orginaltitel: You Had Me At Hello
Översättning: Lina Erkelius
Utg år: 2014
Förlag: Massolit
Köp den till exempel här eller här

4 kommentarer:

  1. Alltså den här boken måste jag bara läsa nu. Har inte läst ett enda dåligt ord om den. Någonstans. Av någon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bok som borde ordineras i recept som "må-bra-bli-glad"-medel. Ja, läs!

      Radera