lördag 14 februari 2015

Bokryggspoesi från bokhyllorna i Vismarlöv

Jag är med i Kulturkollos bloggstafett med bokryggspoesi. Bokryggspoesi är helt enkelt när man plockar ihop böcker i en trave så att bokryggarnas titlar bildar en dikt.

Jag tänkte mig en trave, och en bild... men när jag väl kom igång kunde jag inte riktigt behärska mig. Oj, så kul det var! Här kommer alltså fyra bilder med fyra olika korta dikter (som samtidigt väldigt tydligt visar hur spretig vår bokhylla är och hur olika boksmak jag och oäkte maken har...):


Mannen som log
när lammen tystnar
Mannen i svart
den utvalde
Du lär mig att bli fri, stark


Den som vandrar om natten
minnas silverdolken på drift
Bädda för död
det som ögat ser


Okänd soldat
den som dödar draken
Rid i natt mot fyren!
En annan tid, ett annat liv
så länge vi båda andas


Det mest förbjudna
rysk roulett
Dans med döden
ett halvt liv
Järtecken


13 kommentarer:

  1. Jag hade också svårt att sluta när jag väl börjat, det var riktigt roligt! :) Du har fått ihop många bra där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så himla många roliga och fina boktitlar det finns...

      Radera
  2. Kreativt! Du har jobbat på bra! :D

    SvaraRadera
  3. Härligt att du blandat hej vilt i genrer och i tid. Nästan så att hela min hylla blev dammad på köpet för jag kunde inte heller begränsa mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy vad dammigt det var där... men jag dammade inte. Det hade jag inte tid till i skapandet :) Blåste bara av böckerna och lade upp dem i travar - och ställde tillbaka dem sen. Min livsfilosofi är att damm ändå alltid kommer tillbaka, så varför ta bort det?

      Radera
  4. Jag tyckte också detta med bokryggspoesi var riktigt roligt! Kul med en så blandad genrekompott i din dikter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul var det!
      Jo, det är ungefär så där som våra bokhyllor ser ut. Plus alla barnböcker som jag faktiskt inte tog med nu (tyckte det kunde räcka med fyra högar som det var).

      Radera
  5. Nu fastnade jag för en bok i en trave här: Silverdolken. Katerine Kerr. HAR du läst hela serien och BLEV den bättre någon gång? Jag har försökt mig på den en gång för kanske 10 år sedan men blev inte alls övertygad efter kanske 3 böcker. Hade fått den tipsad som Väldigt Bra. Bör den få en ny chans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst ungefär åtta böcker i serien och grejen är att jag älskade de första fyra men tappade intresset sen när det blev för mycket faery-grejs. (Tror inte de kallades faerys - det var riktigt länge sen jag läste - men det var den stilen på dem)
      Sen har jag läst om andra som tyckt precis tvärtom från mig: att serien blev bra först med Alvblodet som jag tror är bok fem. Jag har numera med svårighet tvingats acceptera att andra inte alltid tycker som jag (what!?) så tycker du ska ge serien en chans till. Du kanske gillar faerygrejset? Själv älskade jag ju inkarnationsgrejset i början ;)

      Radera
    2. Inkarnationsgrejset tyckte jag var bra, så det kanske var Alvblodet som jag också fastnade på. Hm? Är verkligen inte säker på hur många böcker jag läste... Nu är jag dock mest peppad på Odinsbarn :)

      Radera
    3. Aha! Ska bli kul att se vad du tycker om den!

      Radera
  6. Visst var det svårt att sluta! Så himla kul.

    SvaraRadera