torsdag 2 april 2015

Skymningsporten

Första gången jag hörde talas om Pendle-häxorna var faktiskt i en fantasyserie för ungdomar: Väktarens lärling av Joseph Delaney. Huvudpersonens vän Alice som han kanske/kanske inte kan lita på är uppvuxen bland och dotter till en av Pendle-häxorna. Jag trodde att de var lika påhittade som allt det andra i boken. Men sedan stötte jag på dem på andra ställen, till exempel i Elly Griffiths böcker om Ruth Galloway.

Dessa häxor vid Pendle Hill var alltså några som verkligen fanns, då på 1600-talet? Så fascinerande! Vad var det för några, egentligen? I förordet till Skymningsporten skriver Jeanette Winterson att målet mot häxorna i Lancashire 1612 är den mest berömda av de engelska häxprocesserna, att brunnshålan häxorna satt fängslade i går att besöka och att Lancaster Castle är öppet för besökare.

Sedan kastar hon oss rakt in i historien, till Pendle Hill 1612, och vi är där. Pendleskogen är mörk och lerig och här skyndar sig en gårdfarihandlare fram genom kvällen. Denne handlare träffar på Alizon Device, och Alizons mormor: gumman Demdike. Han snubblar, de hånar honom, han springer och de skrattar. Utom sig av skräck ("alla" vet att de där kvinnorna är häxor) springer han till närmaste by där han faller ner och dör - varpå kvinnorna blir anhållna och slängda i fängelsehålan, anklagade för häxeri.

Det där - en man som träffar på två kvinnor i skogen och blir rädd - är kärnan i det hela. Det är det som leder till processen mot Pendle-häxorna. Ett strunt. En bagatell, som får alltför stora proportioner. Och äntligen kan den där gruppen människor som bor i det ensligt belägna Malkin Tower sättas dit för det de är: häxor. De träffas ju och har sabbat, eller hur? De är smutsiga, fula, fattiga och elaka. Ingen vill ha med dem att göra. Stjäl gör de också. Klart de har ihop det med den onde? Självklart har de det. Bra anledning att arrestera hela byket och slänga in dem i fängelsehålan så vi blir av med dem en gång för alla.

Och så har vi då den rika Alice Nutter. Hur kan hon ha så mycket pengar, egentligen? Hur kan hon ha lyckats så väl i livet, på egen hand? Malkin Tower ligger på hennes ägor, och hon har minsann haft samröre med den där smutsiga familjen Device. Nog kan det vara så att även hon haft samröre med den Svarte?

Jag får Wintersons bild av hur nog kunde ha varit på riktigt med de där Pendlehäxorna, och jag tror på den. Hon får mig att både se och uppleva mörka källare, magar skrikande av hunger, skräck och vanmakt inför överheten, skogen, leran och alltihop. Miljön och framförallt personerna blir levande, och jag nickar för mig själv.

Men sedan förstör hon det. När jag väl är övertygad om hur små händelser och verkliga personer i historien kan förstoras och få enorm betydelse ju mer det pratas om dem och ju längre tid det hinner förflyta - då för Winterson in magi, svartkonst och den Onde i historien. Varför? Det hade inte behövts, och jag välkomnar det definitivt inte här där jag bara ville ha den råa och skitiga verkligheten.

Trots att jag blir besviken på det där magiska är detta en fantastisk bok, en bok som verkligen tar dig med dit och då, och ger dig en verklig bild av häxprocesser som de nog var. Läs den!

På Kulturkollo diskuterar jag idag Skymningsporten tillsammans med Helena, Anna och Lyran. Titta in!

Titel: Skymningsporten
Författare: Jeanette Winterson
Originaltitel: The Daylight Gate
Översättning: Johan Nilsson
Utg år: 2015
Förlag: Wahlström & Widstrand
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Den här låter jätteintressant, se om biblioteket har den. :-)

    SvaraRadera