måndag 20 mars 2023

Äkta amerikanska jeans

Det är nu rätt många år sedan jag läste förra boken i Guillous serie Det stora århundradet - läste jag alltså Blå stjärnan och fascinerades väl av superhjälteriet men ledsnade rätt mycket på alla spionvardagsdetaljer. När jag nu tog tag i Äkta amerikanska jeans som kommit fram till 1950-tal så undrade jag om jag skulle komma in i serien igen.

Det gjorde jag. Inga problem alls, eftersom de flesta som varit med i serien hittills nu inte längre får vara med mer än som diffusa bakgrundsfigurer. Äkta amerikanska jeans handlar om Eric Lauritzen, tredje generationens Lauritzen, och fiktionen är att det är den 25-årige Eric som 1968 skriver sin självbiografi och som uppgift ska göra det med barnet och sedan tonåringen Erics egen röst. Det är alltså en jag-berättare, och detta jag skildrar allt helt ur sitt eget perspektiv så som barnet/tonåringen uppfattar det. Det blir i och för sig en helt OK skildring av 50-talet med oändligt många tidsmarkörer - men det känns som att allt viktigt som händer i familjen och släkten Lauritzen, det som jag faktiskt tog upp boken för att få veta - det sker någon annanstans. Jag hade velat läsa mer om varför det blir en så djup splittring som det verkar bli i familjen Lauritzen när morfar Oscar går bort och det fina livet i Saltsjöbaden får ett abrupt slut. Och jag hade definitivt velat läsa mer om Erics mamma Helene, både om hennes arbetsliv och vad det är som egentligen händer på det där första jobbet hon hade, och om förhållandet med Erics styvfar Harry som verkar vara en riktigt vidrig typ.

Sen är Eric själv - precis som sin mammas kusin Johanne, sin morfar Oskar, morfars bror Lauritz och många, många fler i Guillouvärlden - en superhjälte. Han kan allt. Han kan konversera oroliga mammor på rätt vis. Han kan simma, alltså inte bara simma utan han är bäst på att simma, typ världsrekordbäst. Han är ordningsvakt i skolan, är så duktig på matte att han kan ta betalt för lektioner i matte åt en klasskompis. Han är duktig på handboll också. Och så duktig på flipperspel att han tjänar pengar på det. Självklart kan han segla. Självklart kan han åka skridskor. Självklart kan han... allt. Men det är ju lite så att om man läser Guillou så går man liksom med på det här, hans karaktärer är duktiga på allt, och lite av tjusningen med att läsa hans böcker är för mig just när hans superhjältekaraktärer förklarar för andra hur det är, eller klarar ut olika situationer på exakt rätt sätt bara för att de vet och kan så mycket. Så, visst, jag gillar att läsa om allsmäktige Eric Letang som han sedan får veta att han heter. 

Men jag hade så gärna velat läsa mer om familjemedlemmarna och all dramatik som försiggår bakom slutna dörrar och ovanför barnet Erics huvud.

Titel: Äkta amerikanska jeans
Serie: Det stora århundradet #6
Författare: Jan Guillou
Utg år: 2016
Förlag: Piratförlaget

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar