fredag 3 mars 2023

Galen i dig

Mhairi McFarlane är en av mina favoritförfattare, och så klart jag skulle läsa Galen i dig även om jag missade den när den kom ut och nu bara råkade springa på den på biblioteket: "nämen oj! Här är ju du! Klart du ska följa med mig hem!". Och jag gillar den mycket. McFarlane har ett särskilt sätt att skriva med ett lätt språk och ett berättande som suger in en och inte kan släppa - fast det hon skriver om inte alls är lätta saker och långt ifrån den feel-good som framsida och baksidestext försöker förklä det hela till. Det här är svärta! Det här är om snedvridna förhållanden, om personer som inte kan släppa tag, om tryckande familjesituationer - men också om vänskap och jodå, om kärlek. Fast egentligen bara lite i slutet (och som väl är, jag höll på att bli lite deprimerad där ett tag). 

Harriet jobbar som bröllopsfotograf, men vill absolut inte gifta sig själv. Därför blir hon duktigt irriterad på sin kille hon varit ihop med ett bra tag, Jon Barraclough, när han friar till henne. Och inte bara det - han gör det på det mest storslagna sätt med ring och bravur och med heeeela familjen Barraclough som vittnen. I en hotellmatsal dessutom. Hur kan han bara göra så mot henne, för det första fria när han är väl medveten om att hon inte vill gifta sig, och dessutom fria på ett sådant sätt att det är omöjligt för henne att tacka nej? Så hon säger ja. Och direkt när Jon och hon är ensamma igen på hotellrummet - så gör hon slut. 

Och för att Jon verkligen ska fatta att hon menar allvar så flyttar hon omgående in i ett rum i ett hus som tillhör en Cal Clarke som hon hittat via sin kompis bostadsförmedling. Jon fattar ändå inte - förlåt, förlåt, det kanske var dumt att fria inför hela min familj, men inte kan du väl bara göra slut för det? Det är ju du och jag som hör ihop? Och så fortsätter han tjata, kommer hem till Harriet där hon bor nu (och blir skogstokig när han upptäcker att hon flyttat in till en annan kille) samt att mamma Barraclough också försöker köra operation övertalning "du kan inte bara lämna min fine son Jon, vad är det för himla sätt?".

I allt detta stöter Harriet via jobbet på en tidigare pojkvän, och förstår att denne är i begrepp att gifta sig med någon. Och denna någon - ja, hon måste varnas på något sätt. För det här exet är en riktigt vidrig typ, och det har tagit Harriet många år att få tillbaka självkänslan efter att han försvann ur hennes liv. 

Snedvridna förhållande och krävande familjer, alltså. Om att upprätthålla fasader och tysta ner det som är fel, fult och förfärligt. Om missbrukad makt i förhållanden, om riktiga vänner och om vänner som  helt plötsligt slutar vara lojala. Om kärlek som växer ur vänskap. Och rätt mycket om bröllopsnerver - även om Harriet inte vill gifta sig så är alltså bröllop hennes arbetsmiljö och jag gillar att läsa om dem, storslagna förberedelser, sista-minuten-ångest och brudtärnor som verkligen stöttar när det gäller. 

Titel: Galen i dig
Författare: Mhairi McFarlane
Originaltitel: Mad About You
Översättning: Maja Willander
Utg år: 2022
Förlag: HarperCollins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar