torsdag 6 mars 2014

Carolina durkslagshjärna

Alltså. Jag undrar. Här sitter jag och läser tredje boken i Game of Thrones (ja, ja, A Song of Ice and Fire om vi ska vara formella på alla sätt och vis), A Storm of Swords. Och jag har läst den en gång förut. Jag VET att jag har läst den, för några år sen. Jag kommer ihåg grejer som händer i den, som kommer att hända senare i boken i de delar jag ännu inte läst. Jag HAR läst den.

Men.

Nu när jag läser om den? Då kommer jag inte ihåg det som faktiskt händer i boken. Typ från början och in en tredjedel i boken. Inte den minstaste lilla kom-ihåg-gnista. Jag har till och med blivit helt uppslukad av boken, så där så att jag går omkring på jobbet och längtar efter att få komma hem och läsa, bara för att det är så spännande och jag inte vet vad som kommer hända. Fast jag HAR läst den. Tror jag. Har jag verkligen det? Vad höll jag i så fall på med när jag läste den eftersom jag har glömt handlingen??? Läste jag bara vart tionde kapitel?

Det jag nu oroligt undrar över är mitt minne och min hjärna. Jag som går runt och tror att jag har ett så ofantligt bra minne. Men här vittrar det tydligen bort hela handlingar i böcker jag läste för inte så stenålderslängesen, typ 10-12 år sen.

Och inte nog med det. I samband med att jag nyligen satt och letade igenom min gamla läsdagbok på jakt efter något annat så råkade jag hitta en sida där jag skrev ett längre inlägg om vad jag hade tyckt om Glaskupan av Sylvia Plath. Jag blev helt bestört. Glaskupan?! Va? Har jag läst den??? Den har nämligen ett bra tag stått med på min vill-läsa-lista.

Alltså hade jag helt glömt bort att jag läst den, vad den handlade om och vad jag tyckte om den. Sist i det där inlägget i läsdagboken jag hade skrivit om Glaskupan stod det ungefär "den här boken kommer jag att bära med mig länge, länge". Pyttsan! Carolina, din durkslagshjärna: nu har det gått max fem år och du har inte bara glömt bort vad boken handlade om. Du har glömt att du har läst boken överhuvudtaget. "bära med mig länge, länge"...?? Pah!

Jag känner att jag inte kan lita på mig själv längre. Vad har jag mer läst för fantastiska böcker som jag inte minns?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar