tisdag 4 mars 2014

Vicks blå - the sequel

Jaha. Så står man där med sin vattenflaska i handen och sin vicks blå under tungan för att stävja alla eländiga hostattacker. Framför sig har man en grupp fyror som man ska undervisa i informationssökning. Hela lektionen går ut på att visa hur man söker efter böcker i bibliotekskatalogen på datorn (eftersom de ska göra det i praktiken nästa vecka) och att visa skolbibliotekets hemsida. Man står alltså framför en laptop och en smartboard och ska hålla en käck internetbaserad lektion helt beroende av tekniska hjälpmedel.

Håller rösten, då? Jo. Det är inte den som är problemet. (just nu i alla fall)

Smartboarden då? Projektorn? Belysningen? Laptopen??? Helt OK.

Internetuppkopplingen? Så att det överhuvudtaget går att visa bibliotekskatalog, hemsida och länkar?

Nej. Hela kommunens internetuppkoppling verkar ha totalhavererat, lagt sig i en undanskymd hörna och dött.

Nähä. Vad gör man då?

Improviserar. Man kan till exempel från minnet rita upp hur bibliotekskatalogen ser ut på whiteboarden. "Så här skulle det kunna se ut, om internet hade funkat, och då hade man kunnat se hyllplacering på boken typ här."

Man har också, som väl är, burit med sig (vi är inte i biblioteket) en hel hög böcker. Analoga böcker som inte är beroende av internetuppkoppling. Med hjälp av dem kan man diskutera skillnaden skönlitteratur/facklitteratur.

(har jag helt slutat skriva om läsning på den här bloggen? nej, nej...I'll be back. I morgon vankas The Margrave minsann)

4 kommentarer:

  1. En klassiker - en så fruktansvärt tråkig och jobbig klassiker. Det är då man önskar att man orkat göra den där power pointen med skärmdumpar som man tänkt på i en evighet, så att man kunnat visa ordentligt. Men skönt att rösten höll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska nu göras en skärmdumpsppt pronto.
      Som reserv.
      Jag tänker att det är lite som att ha ett paraply med sig - tar jag det så kommer det inte att behövas. Gör jag en reserv-ppt - så kommer jag aldrig att behöva den. Vilket ju är det bästa, så man kan köra sökningar som kommer som förslag från eleverna.

      Radera
  2. Hahaha! Jag skulle helt klart ha älskat improvisationen i och med att den låter så himla kreativ och fin :) Men jo det suger när tekniken inte fungerar som den ska.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eeehhh...himla kreativ. Ja. Fin? Vet du - min handstil numera är (om man beskriver den snällt) knappt läsbar. Min handstil med en tuschpenna på en whiteboard är sämre än så. Jag fick förklara dels hur katalogen såg ut, dels vad jag faktiskt hade försökt skriva (eftersom skolbarnen är vana vid sina lärares vackra piktur).

      Radera