söndag 16 juni 2013

Läsfunderingar 9 - yrkesrang

När jag nyligen läste Flickan under jorden så började jag ännu en gång undra och fundera över rangordningen inom polisen. Det liksom bara förutsätts att man ska känna till vem som står över vem. Nelson i Flickan under jorden är kriminalkommissarie, och då har han gjort en viss karriär. Men vad jag förstår kan han gå ännu längre och få en annan titel (som jag har glömt vilken det var, för jag har lämnat tillbaka boken nu och kan inte kolla). Kriminalinspektör är lägre än kommissarie. Och konstapel är allra lägst. Tror jag. För sen kommer de där som kallar sig assistent. Polisassistent - och vad är då de? Har de också polisutbildning? Varför är vissa assistenter och andra konstaplar? Vet alla andra i hela världen om detta av sig själva utom jag?

För att inte tala om det här med präster. Prästernas rangordning verkar vara en hel vetenskap, men återigen en hel vetenskap som man förväntas känna till. Det gör inte jag. Känner till den, alltså. Jag tror inte på några gudar och går aldrig i kyrkan (om inte musikskolan har konsert där och min dotter ska spela fiol). Vad jag däremot förstår av att läsa böcker och tidningar är att det går att göra karriär inom prästvärlden. Och visst, jag fattar att biskop är högst. Eller ärkebiskop. Eller påve och kardinal om det handlar om en katolsk karriär. Men sen...prost, kyrkoherde, komminister - jag har ingen aning. Men känner det som att "det borde jag veta" när jag läser böcker.

Läkarvärlden är inte så svår. Det är ganska tydligt vem som har högst rang av en överläkare och en underläkare. Kunde inte poliserna och prästerna ta över detta? Överpolis och underpolis? Så att jag har rangordningen klar för mig när jag läser?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar