måndag 27 oktober 2014

Sisterhood of the World Bloggers Award

Det dyker upp en enkät lite här och var just nu: Sisterhood of the World Bloggers Award. Jag har blivit nominerad av Hannah på bloggen Drawreadandtakeaphoto - tackar!

Reglerna är att jag ska tacka bloggaren som nominerade mig, samt länka till dennes blogg, ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i inlägget, svara på de tio frågorna jag har fått av nominerande bloggare, samt att nominera tio andra bloggare och fråga dem tio frågor. Lika bra att köra igång, va?

Tacket har jag klarat av. Här är loggan:



Här är Hannahs frågor till mig:

1. Vad läser du just nu?
Jag läser Endgame: Kallelsen (James Frey) och Discworld: Guards! Guards! (Terry Pratchett)
2. Vad fick dig att börja läsa böcker?
Att jag lyckades ta mig igenom min första kapitelbok när jag var sju år: Karlsson på taket flyger igen (Astrid Lindgren)
3. Har du en crush på någon kille... som endast finns i bokens värld? Exempel Augustus Waters från Tfios, Edward från Twilight osv.
Jadå - Jamie Fraser.
4. Är det någon bok du har läst om? I så fall hur många gånger?
Många böcker. Många gånger. Allra flest gånger har jag nog läst om Sagan om ringen-trilogin. Sisådär tio-femton gånger skulle jag tro.
5. Har du något favoritcitat från en bok?
Detta: "It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife."
6. Vilket land läser du mest ifrån?
Sverige
7. Vilken är din favoritgenre? Och vilken/vilka genre/genrer läser du inte?
Fantasy, historiska romaner och romantik är nog mina favoritgenrer. Jag läser inte självhjälpsböcker, och nästan aldrig lyrik eller dramatik.
8. Om du fick chans att träffa en bokkaraktär - vem skulle det vara och skulle du fråga den något?
Ned Stark. Jag skulle inte fråga honom, utan bara ge honom ett gott råd: "Det här med att bli kungens Hand? Skit i det."
9. Vilken är den längsta bok du har läst?
Jag vet helt ärligt inte... säkert någon sån där fantasytegelsten på över tusen sidor.
10. Vad ska du göra efter att du har skrivit detta inlägg?
Ut och springa. Har laddat ner en ny ljudbok i telefonen: Projekt Rosie (Graeme Simsion) och är rätt nyfiken på hur den kommer att vara.

Lusig som jag är pallar jag inte hitta tio pers att nominera (det är många som har svarat redan). Men lite samvete har jag. Här är mina tio frågor till den som känner sig manad att svara på dem. Enkätsugen? Klart du är. Svara i din blogg och skicka utmaningen vidare! (och ja - kommentera här nedan om du svarar så jag får läsa vad du skriver!)

1. Vilken bok läser du helst som e-bok så att ingen annan får se omslaget?
2. Vilken bok fick dig senast att börja gråta?
3. Och satt du hemma då och kunde gråta loss eller satt du på någon allmän plats?
4. Den här boken läser alla andra, men du tänker minsann inte läsa den?
5. När läste du senast högt för någon annan? (och vilken bok var det?)
6. Den här boken bara måste ligga under granen till dig?
7. Den här boken orkade du inte läsa ut?
8. Finaste boktiteln du vet?
9. Någonsin tappat en bok i badet? (och erkänn: var det en biblioteksbok??)
10. ...och så obligatoriska frågan: Vad läser du just nu?




3 kommentarer:

  1. Jag tyckte det verkade kul att svara, så det gjorde jag trots att min blogg är stängd för allmänheten. Behövde lite omväxling bland allt gnäll. Vet inte om du läst någon gång, du fick väl en inbjudan i våras eller nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag läste din blogg en gång då - men sedan hände något (och har glömt att fråga dig). Jag kom inte in på den igen. Vet inte om jag glömde bookmarka den första gången, men hittade den inte igen och har inte kunnat läsa mer. Kan du bjuda in mig igen, snälla? Och maila mig adressen?

      Radera
    2. Det är tyvärr fler som haft problem med det. Jsg bjuder in igen!

      Radera