tisdag 18 november 2014

kanske ihop

Den allra bästa sortens romantiska böcker är de som är pirriga. Det behöver inte vara långa kyssar och erotik - det viktiga är det där pirret som ska kännas utefter ryggen, i lillfingrarna och hårbotten. Det som ger lite tårar i ögonen. Linda skrev så väldigt bra om det där pirret på Kulturkollo häromdagen. Och här sitter jag nu med en bok skriven för barn som är så smockfull med äkta lyckopirr att jag har gått runt med ett leende i ansiktet flera dagar.

kanske ihop - så bra den är!

Egentligen en fortsättning på lite ihop där ju Majken gjorde en deal med Ivan om att låtsas vara ihop, så att Majken skulle verka lite intressantare i (f.d?) bästisen Tessans ögon - men jag tycker nog att kanske ihop kan läsas fristående. (även om jag inte tycker ni ska missa lite ihop som är mycket bra)

Bra dagar är de dagar då Majken har träffat Ivan i skolan. Hälsat eller pratat en liten stund med honom. Då blir hela hon liksom studsig och glad. Och så sätter hon en g-klav i kalendern för varje Ivan-träff (att skriva ett "I" eller ett hjärta hade varit alldeles för avslöjande). Men de är inte ihop. Nej, nej, de är bara kompisar. Det går ju inte att fundera på något annat eller antyda något annat, för Ivan vill bara vara kompis. Och hellre kompis med Ivan än att aldrig få träffa Ivan? Mycket svår balansgång, det där.

I såna lägen hade det varit bra att ha en bästis att prata med. Men Tessan och hon är numera bara bästisar i teorin, och de pratar inte längre. Izzy, fiolläraren, är bättre. Och oväntat nog också storebror Pontus.

Åh, som Johanna Lindbäck skildrar det sociala spelet! Detaljer som blickar, repliker, kroppsspråk - jag kan se det framför mig och det känns så helt äkta alltihop. Hur man bara genom att sätta sig på golvet vid en samling i en idrottshall kan antyda grupperingar. Hur fel det kan bli med ett byte av samtalsämne. Föräldrar som blir så onaturligt naturliga när det helt plötsligt tas hem en kille. Det är mästerligt gjort.

Och så allt detta lyckopirr som gör att jag sitter och ler mig igenom andra halvan på boken. Det är så fint och jag blev så glad av att läsa!

Titel: kanske ihop
Författare: Johanna Lindbäck
Utg år: 2014
Förlag: Lilla Piratförlaget
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-14, och så till alla som är äldre än det och vill läsa romantiskt lyckopirr 

4 kommentarer:

  1. Låter mycket bra! Får bli nästa lån på bibblan. Håller på med Insurgent nu så det kan behövas nåt muntrare sen.

    SvaraRadera
  2. Din recension stämmer så överens med hur jag tycker! :D Du satte den! Och älskade som du boken, en av de bästa jag läst i år! Nämnde din recension på min blogg och kolla gärna in min recension. Där jag nämnde dig! / Kram Hannah

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad kul - jag ska genast kika in hos dig!

      Radera