onsdag 2 december 2015

Mycket mer än en puss

Jag har sett hur det har smusslats med den här boken på biblioteket. Den har burits undan och lästs liksom lite bakom andra bokhyllor. Jag har också sett den bäras fram till lånedisken väääldigt öppet, typ "kolla vilken bok jag ska låna då!" Och jag har haft barn som upprört kommit fram till mig med den här boken och sagt att "den här boken hittade jag bland barnböckerna. Ska den verkligen stå där?" (och då har jag svarat att "jepp, den ska stå bland barnböckerna, den är om sex och sånt men skriven för dig och andra i din ålder").

Det är en bok som märks. Och behövs. Bra!

Och jag har förstås läst den själv också. Jag gillar den lika mycket som jag gillade Lite mer än en kram. Nu är det Mannes klasskompis Isa som är huvudperson, och det är onani under täcket, pirr och mens och upptäckandet av både sin egen och någon annans kropp... men också det nattsvart läskiga när ens husdjur blir så sjukt att det måste avlivas. Och om att vara kär. Och om kompisar, och om jobbiga föräldrar. Om tonårsliv, helt enkelt, och på ett ärligt och bra sätt.

Titel: Mycket mer än en puss
Författare: Mårten Melin
Utg år: 2015
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 11-13 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar