tisdag 1 december 2015

De tålmodiga lyssnarna - om läshundar

Läshundar! Hundar som är tränade att lyssna på när du högläser för dem... jodå, de finns!

Min bibliotekariekollega och jag satt och pratade om högläsning, och om hur bra högläsning är för den högläsandes egen språkkänsla (du får ju en helt annan känsla för rytmen, för kommatecken, punkter och meningars uppbyggnad när du läser högt!) Men att högläsning kan vara svårt i början, eller när man inte är van. Att man ska våga vila i orden och läsa långsamt, att man samtidigt som man läser ska kunna se lite framåt hur lång meningen är och var det går att pausa. Och att det krävs träning för att bli bra - men att många tycker att det är en jobbig sak att läsa högt för andra. Det hade ju då varit bra att läsa för någon som hade ett oändligt tålamod med ens stakande eller stressade läsning. Läsa för ett gosedjur, kanske? Eller en hund!

"Men det finns ju läshundar!" sade då kollegan. "Haha", tyckte jag, "tränade ungefär som ledhundar för synskadade, fast till att sitta stilla och lyssna? Hade ju varit himla bra!"

Men hon envisades - hon hade minsann läst om dessa hundar på nätet. Att de var tränade till just det: att tålmodigt sitta och titta på någon som läser högt. Att lyssna, eller åtminstone med kloka hundögon se ut som att de lyssnar och vill fortsätta med det hur mycket det än stakas och tas om.



Jepp. De finns. Jag har läst om dem nu, och att de faktiskt används på skolor. Vad glad jag är för det! Fantastiska hundar! Fantastisk idé!!

Läs mer om läshundar till exempel på bloggen Språkutvecklarna, bloggen och projektet (du hittar en projektrapport på länken också) Läshundar i Småland och hos Svenska Terapihundskolan.

Här är länk till en kort film om läshundar, Läshund, varför läsa högt för en hund? av Studiefrämjandet Södra Skaraborg och Ulricehamn:


8 kommentarer:

  1. Finns på skolan där jag jobbar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det?! Åh, vad bra! Dem vill jag höra mer om! Tycker barnen om att läsa för dem?

      Radera
  2. Jag har en kompis i Varberg som har tränat sin hund till läshund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Varberg ligger i Hallands län, va? De hade tydligen provat med läshundar på ett antal skolor där. Undras om det finns här i Skåne - jag hade ju aldrig hört om dem ens. Måste kolla!

      Radera
    2. Ja, precis.
      Min gamla föreläsare på litt.vet i Lund Helene Ehriander har också ett projket, men hon är visst i Växjö nu: http://blogg.btj.se/bokhunden-och-astrid-lindgren/

      Radera
    3. Tack för tips, ska genast läsa!

      Radera
  3. Robot borde också funka som tålmodig lyssnare. Furhat är en social robot. Fast han vill förstås mest prata...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I så fall får Furhat lära sig att vara tyst och lyssna... Ja, robot kan vara bra idé, fast tycker just Furhat ser lite läskig ut faktiskt.

      Radera