onsdag 23 december 2015

Nattbuss 198

Inledningen på den här är riktigt dramatisk, och verkligt ruggig. Johan åker nattbussen hem. Det är bara ett fåtal passagerare, och själv mår han dåligt efter för mycket pizza och öl. När han börjar spy blir allt ett kaos - busschauffören bromsar, något spränger sig in genom bussens fönster och det slutar med en brinnande buss och döda människor. Utom Johan, som mirakulöst vaknar i sin säng helt oskadd förutom ett stort rivsår på halsen. Han vet inte om han var med på den där nattbussen eller om han drömde alltihop.

Fast det är något konstigt - han är förändrad efter nattbussdrömmen-eller-om-det-inte-var-en-dröm. Känner sig bättre, starkare... och andra märker det också på honom. Han, som alltid varit i utkanten och försökt vara den osynlige är nu plötsligt i centrum för allas uppmärksamhet.

Den här boken spretar åt två håll: dels är det det där som hände på nattbussen som drar åt blodstänkt, övernaturlig skräck. Dels handlar det om relationer: mellan kompisar, i skolan och hemma, och känns mer som en "vanlig" ungdomsbok. Och det jag gillar i den här boken är faktiskt inte skräckgrejen för den blir aldrig särskilt läskig (det känns ganska uppenbart redan från början vad det handlar om) - men det andra. Krog är duktig på att fånga det sociala spelet i skolan, vad det är som gör att vissa märks och andra inte, makt och popularitet, kroppsspråk. Och sedan gillar jag att läsa om Johan och Frida när de är med sina familjer - Johans föräldrar är ganska nyligen skilda och han har definitivt inte kommit över att mamman lämnat familjen, medan Frida börjar precis ana att hennes föräldrar kanske kommer att skiljas.

Jag var nog mest inställd på skräckläsning när jag tog mig an den här, men blev märkligt nog allt mer irriterad när skräckinslagen ökade. Kanske för att de inte gav mig något, medan det som jag inte väntade mig något av, relations- och ungdomsfunderingarna, gjorde det, och att de försvann mer och mer i splatter och skräck. Jag är rätt kluven till alltihop, tror jag.

Titel: Nattbuss 198
Författare: Niklas Krog
Utg år: 2015
Förlag: B. Wahlströms
Köp den till exempel här eller här

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. ”Var försiktig i ditt val av kollektivtrafik!”

      Radera
  2. På en skala mellan 1-10 och 1 är fruktansvärt och 10 är den bästa du har läst. På vilket numer kommer då Nattbuss 198?

    SvaraRadera