måndag 28 november 2016

Ingenting och allting

Maddy har en ovanlig sjukdom som gör att hon är allergisk mot ungefär allting, och därför måste leva sitt liv inomhus med ständiga kontroller av hjärta och andning. Hon får undervisning via Skype, och bara undantagsvis gör lärarna besök hemma hos henne. Då måste de passera en slags luftsluss som gör dem helt bakteriefria. De enda människor Maddy egentligen träffar är sin mamma, och sin heltidsanställda sjuksköterska. Hon läser böcker, och läser böcker, och läser om böckerna igen.

Nu flyttar det in en ny familj i grannhuset, och i den familjen bor Olly. Olly har alltid svarta kläder, kan aldrig sitta stilla, har snygg kropp, bråkar ofta med sin pappa och försvinner långa stunder upp på hustaket. Och han när han väl sett Maddy genom fönstret nöjer han sig inte med att bli avvisad vid dörren av Maddys mamma utan försöker gång på gång ta direkt kontakt med Maddy (alltså - uppfinningsrikedomen här med Olly, bundtkakan och dess dödslängtan... det var det som fick mig fast i boken).

När han väl lyckas med det övergår boken ganska länge till att bestå av sms- och mailkonversationer mellan Olly och Maddy. Dem gillar jag! Massor av humor, plus att det ganska direkt känns som att Olly och Maddy måste vara något mer än vänner. Så småningom får de faktiskt träffas också, och klart de redan är ordentligt kära i varandra! Fast de inte ens får röra vid varandra pga Maddys sjukdom. Men hur funkar det där? Går det att vara kär i någon utan att någonsin kunna lämna sitt hus och inte ens kunna ta i den personen?

Jag gillar den här boken. Mycket! Det jag gillar mest är dialogerna mellan Olly och Maddy. Och pirret, den där förbjudna kärleken som inte går att motstå trots att den kan vara livsfarlig. Däremot tycker jag inte om Maddys mamma med alla dessa inbokade mamma-dotter-kvällar som verkar helt kvävande. Inte heller blir jag jätteförvånad över hur handlingen vänder rätt tvärt mot slutet av boken - jag anade det där. Men det spelar faktiskt ingen roll, jag blev glad av att läsa! Dessutom går det snabbt att läsa med all dialog och många korta kapitel - en bra ungdomsbok med perfekt kärlekspirr som dessutom är snabbläst är hur välkommen som helst.


Titel: Ingenting och allting
Författare: Nicola Yoon
Originaltitel: Everything, everything
Översättning: Ylva Stålmarck
Utg år: 2016
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här eller här
För vem? 13 och uppåt

6 kommentarer:

  1. Jag håller med. Snabbläst och underhållande kan vara väldigt välkommet ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Som sorbet i en sjurättersmiddag, liksom :) Eller som belöningschoklad efter löprundan...

      Radera
  2. Har hört så mycket positivt om denna hos booktubers. Är jättesugen på att läsa den.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Jag undrar om du vet om det finns någon lärarhandledning till denna boken? Jag tänkte läsa den med en klass. Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag vet inte, men maila förlaget så kanske de kan hjälpa dig?
      Lycka till!

      Radera