fredag 4 november 2016

Nyligen havererade projekt

Ibland funkar det inte alls med mig och böcker. Jag har en ungefärlig 50-sidorsregel - har jag inte kommit in i boken efter 50 sidor får det faktiskt vara. Världen är full av böcker jag vill läsa, så jag måste inte äntligen plåga mig igenom böcker jag inte gillar. Även om tusen andra människor verkar gilla dem. Ibland skriver jag om de där böckerna på bloggen men oftast inte. Men nu har jag på ganska kort tid lagt ner två totalhavererade bokprojekt, så jag gör ett samlings-förlåt-mig-så-himla-mycket-då-inlägg med dem.

Den ena jag lade ner var den här:



Men FY Carolina, den är JU SÅ BRA! Språket, språket och jada jada jada...?! Tyvärr. Tror det var språket som stod i vägen för mig - jag kom inte in i den. Plus att det var alldeles exakt den sortens miljö jag får allergiska utslag av. Orkar inte gå in på det mer. Och jag har säkert fel och ni rätt - men det är mitt liv och min lästid, såatte....

Den hade jag lånat som e-bok, så inga pengar satsade i det projektet. Värre är det med den här jäkeln:



De där Amberböckerna har jag tänkt läsa ganska länge nu. Klassisk fantasy, och Zelazny står alltid med i listor över fantasy-som-var-först-och-störst-och-som-alla-nog-har-läst. I stället för att låna hem första boken från bibblan för att testläsa slog jag listigt nog till med att köpa hela jämra omnibusutgåvan, tio böcker i en enda. Vad kunde possibly go wrong?

Jag kom förbi 50-sidorsgränsen. Jag var till och med uppe på 90 sidor i Nine Princes in Amber. Men sen fick det banne mig vara nog. Maken till trasslig men ändå totalt ointressant intrig har jag sällan varit med om. Eller om karaktär jag inte ville lära känna. Eller om språk som kastade ut mig. (fantasy goes hårdkokt lakonisk privatdeckare) Eller fjams.

Det värsta? Att jag redan en gång tidigare har försökt mig på Nine Princes in Amber, och den gången också kastat boken in i väggen sedan Corwin och hans bror medelst bil försökt köra till Amber och jag inte alls ville följa med dem eftersom det hela mest liknade en LSD-tripp. Hur tänkte jag när nu skulle ge serien en andra chans, och köpte alla tio på en gång? Inte alls. Tur att jag är en svinigt högavlönad skolbibliotekarie som har råd med vad som helst.

17 kommentarer:

  1. Jag tycker det är en ganska så bra regel du har. Själv är jag vansinnigt dålig på att inte lägga ifrån mig böcker som jag inte fastnar i. Visst kan jag påbörja med en sådär tio sidor och tänka den tar vi sedan men sällan att jag lägger ifrån mig permanent. Sist det hände var med Anna Karolina av Tolstoj och då kämpade jag mig igenom 700 sidor innan jag tillslut fullständigt gav upp. Med 200 sidor kvar var kanske inte det ett lysande beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uj, 700 sidors investering och sen lägga ner? Det var hårt... : D

      Radera
  2. Jag kämpade mig igenom Flickorna. Inte alls nöjd med det beslutet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Då är jag ännu mer nöjd med ha lagt ner :)

      Radera
  3. Ojdå, jag kanske ska ta och fundera en gång till på om jag vill läsa Flickorna då. Men bara det att jag faktiskt fortfarande funderar, efter att ha läst otaliga hyllningsrop, säger ju en del...

    SvaraRadera
  4. Denna har jag länge varit sugen på att läsa! Villig att göra ett försök trots denna sågning... Lånar gärna de första böckerna av dig om du har lust att låna ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det Zelazny du vill låna? Det är allt eller inget i så fall :) är i en enda volym, men jag lånar gärna ut den till dig!
      (Cline funkar inte pga e-bok)

      Radera
    2. Så gärna! Skickar den med tonårsbud. Kul om den kommer någon till glädje :)

      Radera
  5. Jag ögnade igenom Flickorna. Tyckte den var rätt trist.

    SvaraRadera
  6. Ack vad intressant med dina Ambererfarenheter. Jag skulle läsa Amber efter tips men gav upp och gav dessutom upp hela Fantasygenren i flera år efter. Så dålig var den (och några andra jag hade oturen att ge mig på, skulle inte förvåna mig om de var klassiker även de) Tack och lov hittade jag tillbaka till genren för några år sedan främst genom YA fantasyböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken tur att du hittade tillbaka, och nu vet att det finns så mycket annat än de där som skrämde bort dig! Och så arg jag blir på Amber nu igen som skrämmer bort folk... Den ÄR ju trots allt skriven på 70-talet och det märks i så mycket - och så är den inte bra nog för att väga upp allt det där trista.

      Radera
    2. Jag är inte bitter :-) Amber var dessutom inte ensam skyldig. Det är skillnad på äldre "klassisk" fantasy och ny lättillgänglig YA fantasy... Det som stör mig är dock när det är dåligt och ointressant (tex karaktärsskildringaroch intrig som du skriver) och ändå hyllat...

      Radera
    3. Jag tänker att mycket av det där gamla hyllas bara av farten, för att det brukar tas med. Frågan är verkligen hur mycket av det som tål en omläsning nu när det skrivs så mkt bra nytt?

      Radera