måndag 7 november 2016

Vad håller du på med, människa?! - eller Havererade läsprojekt del 2

Bara häromdagen skrev jag ju om två böcker jag inte hade avslutat, fast jag normalt inte brukar ta upp sådana stackare här på bloggen? Nu anmäler sig raskt två böcker till i den kategorin, och det är rätt synd om dem så de får också dela på ett litet inlägg. Det är rätt synd om mig också, när vi ändå håller på och tycker synd om saker. Jag har oflyt nu i läsningen. Finner mig själv hellre sitta och dumglo rakt fram (eller spela det där jämra Candycrush) än att läsa. Hm. Oroväckande.

Men så här var det: den här boken hade jag kommit en tredjedel in i, och väl tyckt lite si och så om men ändå tänkt avsluta eftersom jag ville veta hur allt hängde ihop (samt att jag tänkte tipsa lämpliga tonåringar på skolan där jag jobbar om den):



Alltså fick den följa med på tågresan jag gjorde i helgen. Läste jag i den på ditresan, då? Nope. Jag studerade landskapet. Sov. Spelade Candycrush. Funderade. Dumglodde. Samt steg sedan av tåget i Kalmar och glömde boken på tåget. 

En lånebok. Fy, fy, fy skäms!! Borde inte bibliotekarien själv veta bättre? Nu hoppas jag att någon snäll människa lämnar in den på något bibliotek nära sig och att den hittar hem igen. Annars får jag väl ersätta den, bibliotekarie som jag är.

Men jag hade ju en bok till med mig på den där resan, som väl var! Den här:



Läste jag den då, då när jag satt i föräldrahemmet med all lästid i världen? Alltså, ja, lite. Men jag kände direkt att jag absolut inte var sugen på någon relationsroman just nu, vilket den här väldigt mycket kändes som.

Så där var jag alltså, med en borttappad bok och en bok jag inte ville läsa. The horror! Alltså: andra aktiviteter än läsning. Typ av arten dumgloende och candycrush (och ja, lite socialt umgänge också).

Jag plockade faktiskt fram Haddon på tågresan hem, men öppnade den ändå inte på hela resan. I stället kom jag ihåg min vän i nöden: telefonen, med ljudboken. Lyssnade sålunda på Robin Hobbs Assassin's Apprentice hela vägen hem, och kunde på ett galant vis kombinera detta lyssnande med dumgloende ut genom tågfönster.

Men... fyra oavslutade böcker på kort tid? Det känns inte bra, det gör det verkligen inte.

4 kommentarer:

  1. Man behöver dumglo ibland också. ;)

    En sak jag tänkte på: Hur väljer du dina böcker? Verkar nästan vara lite på måfå av din text att döma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stoooor fråga det där... svaret är väl att jag försöker hinna ifatt all världens skrivna böcker. Typ. Samt täcka in nyutgiven barn- och ungdomslitteratur, all fantasy och all romance jag gillar. Samt lite klassiker. Och snackisar... Nej - det är humöret som avgör. Just de här var två som länge legat hemma och pockat på läsning - den ena en jag precis köpt in till skolbiblioteket där jag jobbar och som jag själv var nyfiken på. Mark Haddon hade jag lånat eftersom jag nyligen läste Den besynnerliga händelsen med hunden om natten och ville läsa mer av honom. Annars är jag i en period när jag nog vill ha mycket verklighetsflykt, så det kommer nog att bli fantasy- och romanceövervikt här på bloggen ett tag.
      Spretigt och på måfå... jo, så är det nog. Och humörpåverkat.

      Radera
  2. Assassin´s Apprentice är ingen dum nödlösning, hos mig skulle den nog vara prioriterad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt bra! Men jag tycker det är rätt jobbigt att lyssna på ljudbok längre än någon timme åt gången bara.

      Radera