torsdag 17 november 2016

Vad ska vi köpa för gruppläsning till mellanstadiet?

För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg om hur en högstadielärare bett om inköpsförslag på gruppläsning till högstadiet, och listade vilka böcker jag föreslog? Jo, häromdagen kom så en lärare från mellanstadiet med ungefär samma förfrågan. De skulle också köpa in klassuppsättningar, och kunde jag "såsom varande proffs" (tror ni jag levde på det där några dagar? :) :) klart jag gjorde, och gör!) tipsa henne om vilka de kunde köpa in?

Ibland är det världens bästa jobb att vara skolbibliotekarie!

Så jag gjorde en lista, och mitt största problem var väl att begränsa mig. Visst vill ni läsa vilka titlar jag föreslog till mellanstadiet också? Det får ni! Här kommer inklippt text från ett mail igen!
(Några av titlarna jag föreslog nu var samma som dem jag föreslog till högstadiet pga att de funkar för 6or också.)

Dagbok för utvalda – Jennas första av Pernilla Gesén
Dagboksböcker är väldigt populära nu efter Dagbok-för-alla-mina-fans-böckerna – den här är svensk, nyutkommen och handlar om en tjej i sexan, om skolliv och familjeliv och med en hel del svärta. Till 5or och 6or.

Jan Svensson av Johanna Lindbäck
Om en kille i femman som börjar ny klass, om det sociala spelet i klassen och om vänskap. Till 4or och 5or.

PAX – Nidstången av Åsa Larsson & Ingela Korsell
Detta är första boken i den otroligt populära serien PAX. Det är skräck men också mycket realism, eftersom de bägge bröderna det handlar om bor i fosterhem pga alkoholiserad mamma, och direkt får det jobbigt i skolan med översittartyper både lärare och elever. Det är så fint skrivet om deras syskonrelation och om relationen till fosterföräldrarna, och till mamman. Och så är det roligt! Och, ja, så är det läskigt och spännande. Risken är dock att en del elever redan läst den här – å andra sidan kan den få ganska många att vilja läsa vidare i serien på egen hand. Skulle tro den funkar till 4or, 5or och 6or.

Monstret i natten av Mats Strandberg
Om Frank som blir förvandlad till monster om nätterna, och som folk blir rädda för fast han egentligen inte blir något otäckt monster, bara ulligt vit liksom. Relativt lättläst och spännande, och bra för prat om rädsla för det/de annorlunda? För 4or.

Noel och den magiska önskelistan av Janina Kastevik
Noel är ensam, och längtar efter sin mamma som rest bort, och hittar en lapp på bussen som verkar vara en magisk önskelista. Önskningarna han skriver verkar slå in – bara det att de verkar komma med allvarliga konsekvenser, typ ”var försiktig med vad du önskar dig så att du inte får det”. Om vänskap och föräldrar som ska skiljas. För 4or och 5or.

Brorsan är kung av Jenny Jägerfeld
Malmö, skateboard, jobbiga föräldrar och könsidentitet (fast utan pekpinnar) För 6or (och 7or).

Det magiska hjärtat av Kristina Ohlsson
Barnen känner till författaren eftersom hon skrivit skräckböcker som lånas flitigt. Den här är helt ny men är inte en skräckbok, mer om vänskap, döden och sorg. Till 6or (och 7or).

Alex & Corinthia av Patrik Bergström
Första boken i en bra, lättläst och spännande fantasyserie som funkar för både killar och tjejer. Till 4or, 5or.

Du & jag av Katarina von Bredow
Första i en trilogi, så träffsäkert om livet i femman, olika roller och det sociala spelet i skolan. Till 4or, 5or.

Syltmackor & oturslivet av Anna Ehring
Fantastisk bok om en elvaåring som ganska nyligen miste sin mamma, och om elvaåringslivet där man trots allt kan få skratta ibland fast man har sorg. Harry, draken (nej, det är inte fantasy, det här är en leguan som kan prata…) lär Nisse att få ett drakhjärta, att bry sig om sig själv och inte ta andras skit. Rolig och tankvärd. Till 4or och 5or.

Under ägget av Laura Marx Fitzgerald
En riktig äventyrsbok, med mysterier, konst och New York-miljö, med trettonårig tjej i huvudrollen. Till 5or och 6or.

Legend av Marie Lu
Första boken i en trilogi, en bra och spännande dystopi med kärlek och action i ungefär samma stil som Hungerspelen men nog lite lättare. En del kan dock redan ha läst den. För 6or. Finns som pocket.

Kommentar: Skräckböcker lånas mycket av mellanstadiebarnen – men jag har inte tagit med mer än en skräckbok eftersom jag vet att det finns en hel del barn som inte fixar att läsa läskiga böcker och då tycker jag inte att det är bra att ha dem som gruppläsning.

Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig. Alltid intressant att se vad andra skolbibliotekarier rekommenderar. Fast du hade kanske lite bråttom när du skrev listan, det ska ju vara Kristina Ohlsson :)som skrivit Det magiska hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för att du såg det! Jag blandar alltid ihop Kristina och Ingrid, fy på mig...

      Radera
  2. Mitt tips: http://www.bokenbergtagen.se/ - vänskap, äventyr och spänning.

    SvaraRadera