onsdag 2 november 2016

Mindfulness för losers

Pamela Persson, 27 år och från lilla byn Solvik i Jämtland. Bor fortfarande hemma i föräldrarnas källare och jobbar på frisersalong. Bästa sak: att äta godis och att iklädd myskläder se på TV-serier, särskilt den med läkare och i den alldeles särskilt Wade Crust. Lite för stor i formerna enligt andra men hur sexig som helst enligt Pamela.

Och nu? Nu ska Wade Crust komma till Stockholm! För att själv vara med och utse sin motskådespelerska i sin kommande film! Nu får det vara slut på Solvik, myskläderna och deglivet - nu ska Pamela åka till Stockholm och 1. bli skådespelerska för att 2. få träffa Wade Crust.

Jomen, där har vi Mindfulness för losers. Det vi lägger till är Pamelas eget rätt så solkiga rykte i Solvik - efter att hon varit med i tv-serien "Heta nätter"som ungefär gick ut på sprit och ligg så har hon inte sina vänner från förr kvar. Hon blir inte ens inbjuden till gamla bästisens babyshower i perfekta villan. Vi lägger också till Gloria. Gloria bor i Stockholm och är någon slags diffus mediakändis som fyller sina dagar med mystisk inne-mat, skönhetsbehandlingar och hektiska tv-inspelningar och som behöver en assistent som sköter det praktiska. Den assistenten blir Pamela. Och vi lägger till Sebastian, Glorias bror. Och Elvis, som Pamela snor från sin pappa. Och en viss spegel som trillar ner från väggen vid ett ytterst olämpligt tillfälle. Och en snorattack. Och en hel del annat.

Jag har rätt kul när jag läser om Pamela. Men hur kul och mysigt det än är så saknar jag faktiskt Pontus och Chavve från Christoffer Holsts första bok Mitt hjärta går på. Jag lärde känna dem bättre, tycker jag. Det, och så att det fanns ganska mycket mer svärta i den boken som jag saknar här. En sån som Gloria behöver något allvar som motvikt.


Titel: Mindfulness för losers
Författare: Christoffer Holst
Utg år: 2016
Förlag: Bokfabriken
Köp den till exempel här eller här

4 kommentarer:

  1. Jag har inte läst den här än. Mest för att jag tyckte så himla mycket om Mitt hjärta går på och kanske har lite för höga förväntningar som jag inte vill se krossade. Men jag ska. Så småningom. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade också väldigt höga förväntningar på den här. Det är aldrig riktigt bra.

      Radera
  2. Skall absolut läsa denna. Älskade Mitt hj´ärta går på och hoppas så klart att denna är lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade också Mitt hjärta går på!

      Radera