torsdag 24 november 2016

The Invasion of the Tearling

Så mycket tyckte jag om första boken i den här trilogin, The Queen of the Tearling, att jag direkt gav mig i kast med andra boken. Och jag gillar fortfarande! När jag avslutat den här är det fortfarande mycket som är oförklarat och många problem som är kvar att lösa, och just nu sitter drottningen av Tearling i knipa ganska ordentligt. Så himlans bra då att den tredje boken, The Fate of the Tearling, släpps bara om några dagar - min Kindle ligger och väntar på den!

The Invasion of the Tearling gör just det som gör att jag älskar fantasygenren över allt annat: låter vad som helst vara möjligt. Utan att avslöja alltför mycket av första bokens handling är det nu så att Kelsea är drottning i Tearling, och som sådan har varit tvungen att förändra sig en hel del. Besluten hon tog precis när hon äntrade tronen gör att landet ligger i krig med grannlandet Mortmesne, och med dess Red Queen (som är rätt lurkig, kan magi och har levt i över hundra år). Nu invaderar Mortmesne Tearling som inte har mycket att sätta emot eftersom deras armé är mycket mindre och deras vapen mycket sämre.

Nu kunde man ju tänka sig att det här skulle handla om krigande i ett Fantasyland modell 1A, och heroiska hjältedåd och magiska insatser som driver handlingen framåt som någon deus ex machina? Nä nä. Glöm det. Visst, den där invasionen håller på lite grann i bakgrunden, och några krigsbilder får vi. Men den här boken drar ganska omgående iväg åt ett håll jag inte alls väntade mig. Kelsea förändras, som sagt (börjar till exempel praktisera någon slags avancerad metod att skära sig själv i armarna och på benen). Och så får vi börja läsa om Lily.

Lily bor i New England, i ett muromgärdat samhälle. Hon är helt olycklig, vill inte ha barn och har en man som misshandlar henne.

Eeehhh... va?

Just så.

Det knyts ihop i slutet av boken. Och nu sitter alltså Kelsea i klistret, fader Tyler är borta, Rowland Finn är också borta (och fri), Pen är kärlekskrank, och jag väntar på att det ska bli den 29 november så att jag kan få ladda ner sista boken i trilogin till min läsplatta.


Titel: The Invasion of the Tearling
Serie: The Queen of the Tearling #2
Författare: Erika Johansen
Utg år: 2015
Förlag: Harper
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Har hört så mycket positivt om dessa böcker. så jag är lite sugen på att läsa dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra :)

      Radera