onsdag 11 maj 2016

Jack

Och så ka-blang! då, för här kommer det som kommer att vara en av årets bästa ungdomsböcker! Jag älskar Jack! Eller, faktiskt älskar jag inte killen Jack eftersom jag allteftersom jag läser inser att han inte är särskilt trevlig. Jag inser det samtidigt som Jack inser det själv, och det är bland annat det som gör den här boken så bra. Resan till självinsikt, viljan att förändra sig själv.

Eller, jo. Jag gillar ändå killen Jack, trots det han har gjort och trots att jag alltmer förstår hur han är nu. Det går inte att motstå honom! Hans humor, hans funderingar, den lille killen han en gång var som hade ryggsäcken packad och beredd ifall han äntligen skulle få resa och hälsa på sin pappa. Och så gillar jag Jacks mamma, och hennes eviga keyboardspelande. Och hunden, den omöjliga och hopplösa hunden Rolf... jag vill inte ha honom, men jag kunde absolut tänka mig att läsa en hel bok som enbart handlar om hunden Rolf.

Och det jag älskar allra mest med den här boken är nog språket - så infernaliskt på pricken rätt det är! Och dialogerna känns helt äkta. Och roliga!

Och... vet ni - nu har jag skrivit nästan ett helt hyllande blogginlägg om Jack och jag har inte ens hunnit komma till Freja än. Freja, som måste känna att hon lever. Som kommer på en sådan sak som att äta ett berg med isglassar en höstnatt på Slottskogens café, bara för att hon kan. Eller titta på sälar. Jack och Freja träffas på en fest, i badrummet (i badkaret!), och ungefär det första Freja ser av Jack (som för övrigt är galet snygg enligt sig själv och alla andra) är hans nakna rumpa. Och Jack och Freja blir så där tokkära i varandra. Den kärleken är också något av det bästa i den här boken - lyckopirr och knän som snuddar. Och det är den kärleken som tvingar Jack att se sig själv - den han är och den han var, och den han kanske kan bli. Det är ju så att Jack inte berättar för Freja om hur han var förr, det han gjorde - men att hon får reda på det ändå. I sämsta tänkbara ögonblick. Det är bara jobbigt att läsa om exakt den där stunden.

Den har lite golvat mig, den här boken, och jag vill ha mer. Jag vill läsa mer om Jack och Freja och Rolf, och jag måste läsa mer av Christina Lindström. (Har redan skickat efter hennes första bok Hälsningar från havets botten eftersom jag missade den när den kom.) Så bra detta är!


Titel: Jack
Författare: Christina Lindström
Utg år: 2016
Förlag: B. Wahlströms
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 14 och uppåt

6 kommentarer:

  1. Åh, jag älskade den också! Underbar, underbar bok. :-)

    SvaraRadera
  2. Åh, tack för tipset! Den ska jag läsa snarast :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du har en bra bok framför dig!

      Radera
  3. Men ja! Äskade den också. Både personen och boken Jack ;D och så himla bra rec också, din blogg är verkligen bra :)

    SvaraRadera