tisdag 24 maj 2016

Sannare än sant

När Mark var ungefär sju eller så fick han cancer. Sedan dess har han slagits mot sin sjukdom - gått i skolan ibland, gått på behandlingar och mått dåligt ibland. Fått upp hoppet ibland och fått en käftsmäll av återfall ibland. Nu är han i tolvårsåldern, och senaste beskedet från läkaren var direkt nedslående. Han mår verkligen inte bra, och frågan är om han orkar ladda om för ännu en behandlingsomgång?

Hans farfar var bergsklättrare, och lärde Mark allt om att klättra i berg och om olika berg även om de aldrig på riktigt kom iväg på någon bergsklättring pga farfar för gammal och Mark för sjuk. Men det finns ett berg som de alltid pratade om att de skulle velat bestiga: Mount Rainier. Så det Mark gör nu är att rymma hemifrån, med sina sparpengar, lite matsäck, några bussbiljetter han redan köpt på nätet och så sin hund. Han ska bestiga det där berget om det så är det sista han gör. Cancer eller inte.

Kvar hemma är hans bästa vän Jessie, som alltid har stått vid hans sida och är den enda som vet hur rädd Mark är för att dö. Hon förstår vart han är på väg, men vet inte om hon ska berätta för de vuxna (för då kommer de att stoppa honom) eller låta Mark göra sin resa (fast då kanske han dör pga umbäranden).

Det är en bra bok. Den är välskriven, och handlar om mod, vänskap och om människor. Och givetvis är den förfärligt sorglig.
Jag vet inte - det är liksom bara lite för mycket för mig. Lite som att någon har märkt boken med fet tuschpenna: "Gråt här!" De elaka människorna Mark möter är väääldigt elaka, rånar honom och slår ner honom fast han är så sjuk, och de goda människorna är såååå goda och ger honom smörgåsar och omtanke. Och hunden är otroligt hjältemodig. Och Jessie gråter. Och föräldrarna. Och alla vet att det är kört för Mark på alla sätt, men det är så vackert det där med bergsbestigandet. Och... ja, det är en fin bok. Jag vet precis vilka jag ska visa den för. (de där som vill ha något sorgligt, som senare kommer att älska BOATS och läsa om pojken som kallades Det tre gånger om)(förlåt mig för fy vad jag generaliserar och har fördomar) Men jag själv hörde alltså lite för mycket känslosam stråkmusik i bakgrunden när jag läste. Om ni fattar hur jag menar.


Titel: Sannare än sant
Författare: Dan Gemeinhart
Originaltitel: The Honest Truth
Översättning: Kersti Wittbom
Utg år: 2016
Förlag: Berghs
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-12 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar