måndag 23 maj 2016

Soaré hos Strindberg

Soaré hos Strindberg är en ljudbok jag valde enbart därför att jag ville höra mer av Per Myrberg som uppläsare. Det är ett antal noveller och utdrag ur böcker, och mellan varje uppläsning spelas ett musikstycke som anknyter till texten på något sätt. Rätt roligt, faktiskt.
Jag har läst ganska sparsamt av Strindbergs verk, men det jag har läst har jag tyckt om. (Röda rummet, Hemsöborna, Spöksonaten och några noveller) Nu fick jag fler smakbitar, och insåg att jag någon gång måste läsa Svarta fanor. Utdraget ur den är "Professor Stenkåhls spökdiné", och något så vansinnigt elakt, träffande och roligt har jag inte läst på länge. Strindberg ger med några få ord en bild av hela middagssällskapet som något slags motbjudande krabbor (ja!), och får hela middagen att verka fullständigt omöjlig att äta eller lida sig igenom. Och så måste jag läsa flera av hans noveller. Ett halvt ark papper har länge varit min absoluta favoritnovell, och här fick jag också Sjusovaren och Stora Grusharpan som ger mersmak.

Däremot blev jag inte alls sugen på att läsa vare sig Inferno eller En dåres försvarstal - alldeles för mycket ångest, klagan och självupptagenhet för att jag ska stå ut med det i mer än korta utdrag.

Och uppläsningen av Per Myrberg, då? Fortfarande fullständigt mästerlig. I dikten Vid sista udden är det ren njutning att lyssna - orden i dikten, uttalandet av dem, och så Chopins musik på det...

Det här är soarén:

  • Ur "Skärselden" (Inferno 1897) - Musik: Aufschwung av Schumann
  • "Ett halvt ark papper" (Sagor 1903) - Musik: "Là ci darem la mano" ur Don Giovanni av Mozart
  • "Stora grusharpan" (Sagor 1903) - Musik: Hej och hå (arbetsvisa)
  • "Villemo" (Ordalek och småkonst 1905) - Musik: Villemo av Rangström
  • "Sjusovaren" (Sagor 1903) - Musik: Andante molto och Alla menuetto av Grieg
  • Ur En dåres försvarstal (1914) - Musik: Stormen D-moll sonat av Beethoven
  • "Professor Stenkåhls spökdiné" (ur Svarta fanor 1904) - Musik: Vandring i skoven av Grieg, och Helan går (snapsvisa)
  • "Vid sista udden" (Ordalek och småkonst 1905) - Musik: Etyd ciss-moll av Chopin


Titel: Soaré hos Strindberg
Författare: August Strindberg
Ljudbok - uppläsning: Per Myrberg
Utg år: 2010
Förlag: Bonnier Audio
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar