fredag 27 maj 2016

The Painted Man

Den här försökte jag mig först på som ljudbok, men det gick inte för sig. Uppläsaren hade en förträffligt trevlig röst, men hade tendensen att på något sätt tystna efter halva orden, och läsa omväxlande högt och lågt, och även om jag lyssnade på högsta volym i bilen (motorvägsbrus) så hörde jag ungefär hälften av vad karln sa. Jag fattade väl vad som hände, men fick inte grepp om detaljer och tappade nog hälften av all dialog som lästes upp. Men det jag hörde fick mig att resolut gripa mig an boken i min Kindle i stället - det här verkade ju bra!

Och det var det minsann. Jag sögs in i den här världen som plågades av demoner. De kallas demoner ibland och "corelings" ibland, vilket var en del av min stora förvirring då de första kapitlen när jag fortfarande lyssnade på boken, eftersom uppläsaren uttalade dem som köörlings och jag bara tänkte mig någon slags aggressiv läsambassadör som kröp upp ur marken och ville äta människor.

Sorry - jag verkar inte kunna komma till sak idag. Men: Varje kväll när mörkret faller så stiger det demoner ur marken. Olika slags demoner beroende på terräng: gigantiska klippdemoner, flygande luftdemoner, brinnande elddemoner, vattendemoner och trädemoner. Alla med en enorm hunger efter att riva itu och äta upp människorna som är helt maktlösa.

Demonerna fanns för mycket länge sedan, men slogs en gång tillbaka av människorna i stora demonkrig. Då försvann de och höll sig borta i tusentals år, och under den tiden nådde mänskligheten framgångar inom teknologi och vetenskap. Kunskaperna om demonerna avfärdades som myter och sagor. Sedan kom demonerna helt plötsligt tillbaka, och började smart nog med att förstöra alla bibliotek så att all gammal kunskap om hur demoner bekämpades försvann. Nu har demonerna regerat i många hundra år, och människorna slåss inte tillbaka utan gömmer sig inomhus varje natt, bakom väggar målade med olika beskyddande symboler (wards). Resor är i princip omöjliga, och folk dör ofta i demonattacker.

Vi får följa tre personer: Arlen, som vid elva års ålder får se sin mamma attackerad av demoner medan pappan skräckslagen sitter på husverandan skyddad av wards men utan att våga hjälpa sin fru. Av detta blir Arlen lätt... bitter kan vi väl säga.
Leesha, som är sexton och ihop med byns snyggaste skogshuggare, men som sensationellt nog gör slut med honom när han ljuger om att han redan har fått ligga med henne. Hon blir utfryst av hela byn. I samma veva blir hon mot sin vilja lärjunge till byns läkekunniga uråldriga kvinna, som svär och spottar på golvet.
Rojer, som vid tre års ålder förlorar bägge sina föräldrar i en demonattack och som måste tas omhand av en högfärdig Jongleur (bard/stå-upp-komiker/denhärvärldensmotsvarighettillnöjestv) med alkoholproblem.

De har tre separata historier, men möts efter 2/3 av boken. Då är de alla tre ordentligt vuxna, och Arlen är om möjligt ännu bittrare, Leesha rätt duktig på det där med plåster och Rojer kan spela fiol och slå baklängesvolter samtidigt.

Och ja, det är bra. Så bra att jag redan har lånat hem del 2, The Desert Spear, för snar framtida läsning.

Titel: The Painted Man (UK), The Warded Man (US)
Serie: The Demon Cycle #1
Författare: Peter V. Brett
Utg år: 2008
Förlag: Harper Collins Voyager
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer: