torsdag 8 maj 2014

Anden i glaset





Är det något som lånas ut mycket nu på skolbiblioteket där jag jobbar så är det skräckböcker för mellanåldern. Det började med För alltid av Ingelin Angerborn, som hon sedan följde upp med Sorgfjäril, Rum 213 och fler. Alla lånades, det köades och jag fick köpa in fler och fler exemplar.

Visst har det funnits skräckböcker för den målgruppen förr - men de här träffade på något sätt helt rätt. De är om nutidsbarn, som skypar och messar, som bor i vanliga hus med vanliga familjer. Något som gör att när det väl blir läskigt så blir det så väldigt läskigt när det blir så nära de egna förhållandena. Sen har det riktigt rasslat till på barnskräckfronten, och på ganska kort tid har det kommit ut riktigt många, till exempel Glasbarnen av Kristina Ohlsson (läs här vad jag skrev om den), Flickan på tavlan (här) av debutanten Rebecka Åhlund och Barnkolonin av Kerstin Lundberg Hahn. Och alla går åt. Alla! Det är alltså så vi ska göra för att få barnen att läsa - skrämma dem från vettet? Tja, om det är det som krävs, så...

Anden i glaset av Ewa Christina Johansson är precis en sådan bok. Johansson har skrivit många böcker om skräck, spöken och övernaturliga ting, om tidsresor och annat oförklarligt. Men här har vi alltså två vanliga tjejer som ska ha en filmkväll, äta godis och poppa popcorn - och så kommer det läskiga in i form av anden i glaset-leken och den tredje tjejen, Stella. Juni och Fanny känner egentligen inte Stella som är nyinflyttad och verkar blyg av sig, men de vill vara snälla och bjuder in henne till sin kväll. Och så vill Fanny äntligen göra Anden i glaset. Juni vill inte vara med. När de andra börjar så går hon ner i köket för att fixa mer godis. Då känner hon ett kallt vinddrag samtidigt som hunden bär sig konstigt åt. Och så hör Juni liksom ett otäckt skratt. Eller om hon inbillar sig det? Tjejerna från ovanvåningen hinner ropa att hon måste skynda sig upp och kolla för det verkar som att de har fått kontakt med en ande, innan det kommer en riktig åskskräll (det har åskat hela kvällen), strömmen går och det blir helt mörkt. Därifrån blir allt värre, och det som händer med Stella är riktigt läskigt.

Jag gillar verkligen framsidan, och inledningen (som beskriver hur leken "Anden i glaset" går till) är otäck bara den. Min dotter, som är 12, sa att "nä, mamma, jag läser faktiskt inte den här boken, för då kommer jag aldrig att kunna somna". Så jag fick ha boken ifred här hemma. Men jag VET att den bara kommer att precis nudda bokhyllan på biblioteket i morgon när jag sätter ut den bland nyheterna. Swosch - så kommer den att ha blivit utlånad.

Titel: Anden i glaset
Författare: Ewa Christina Johansson
Utg år: 2013
Förlag: B. Wahlströms
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-14 år 


Det här inlägget publicerade jag ursprungligen på LitteraturMagazinet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar