fredag 9 maj 2014

Bokbloggsjerka 9-12 maj: Lyssnar jag på ljudböcker?

Nu var det ett par veckor sen sist, så absolut dags för bokbloggsjerka! Annika frågar:

Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudboken som du har ”läst”?

Numera lyssnar jag en hel del på ljudböcker.

Annat var det förr,  när jag flera gånger försökte mig på att lyssna på ljudbok när jag pendlade med bil till mitt dåvarande jobb, och antingen satt och svor över uppläsarens långsamhet eller över krånglandet med att byta skivor eller kände mig helt orolig när jag svängde in framför vårt hus och inte hade en aning om hur jag kommit hem eller hur trafiken varit på vägen. Ljudböcker var inte min grej, kom jag fram till, eftersom jag nog är en av de tio människorna med sämst simultankapacitet i världshistorien.

Men sen började jag för cirka två år sedan springa löjligt mycket, och otroligt långa, tidskrävande rundor. Låtlistorna i Spotify ledsnade jag snart på. Testa ljudböcker, kanske? funderade jag. Skaffade Storytel till telefonen...och si! DET var min grej. Man behöver definitivt inte koncentrera sig på vad man gör när man springer i skogen eller längs med landsvägarna. Perfekt för att lyssna på ljudbok! Så ljudböckerna hjälper mig alltså igenom alla de där timslånga löparrundorna som annars hade känts fruktansvärt dryga - samtidigt som löpningen ger mig möjlighet att lyssna till böcker som jag kanske inte hade valt att läsa som vanliga böcker. Jag väljer nämligen lite annorlunda när jag välja bok att lyssna på. Gärna deckare, eller lite lättsammare romaner. Just nu  lyssnar jag på Jane Austens Förnuft och känsla som jag redan har läst flera gånger, men som vi ska prata om i en bokcirkel om några månader.

Den bästa ljudboken jag har lyssnat på? Det är Till offer åt Molok som författaren Åsa Larsson själv läser upp. Helt fantastisk. Och då menar jag både boken, och uppläsningen.


38 kommentarer:

  1. Hm, kanske problemet är att jag inte springer då;-) För vad gäller bilkörningen så är jag orolig för precis det du skriver om.
    PS Ser att du läser Spejarena lärling högt för barnen :-) Sonen gillar verkligen den serien och i måndags så köpte jag den senaste nyutkomna delen till honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till ogräsrensning i rabatterna? Strykning?? Tricket är att ha ljudboken i någon uppspelare som kan bäras på kroppen.
      Jag kan fortfarande inte lyssna när jag kör bil, fast jag nu är mer van vid ljudbokslyssnade...
      Spejarens lärling är riktigt rolig som högläsning! Nu har vi snart kört de fyra första böckerna på raken, och kommer nog att pausa lite med någon annan bok innan vi fortsätter med femte (tydligen går det också något år i handlingen med Will/Halt mellan bok 4 och 5 så det passar bra.)

      Radera
  2. Jag har den otäcka vanan att tänka på allt möjligt när jag gör... trista saker eller är ute och går. Hjärnan brukar få tänka fritt och vips så har jag löst ett eller annat problem :) Skulle jag lyssna på ljudbok samtidigt så skulle jag antingen inte lösa några problem eller inte höra ljudboken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kan jag också ha problem med, och det är därför jag brukar välja att lyssna på riktigt spännande böcker eller roliga böcker. Det måste hända saker hela tiden så att inte tankarna vandrar iväg.

      Radera
  3. Jag själv kan inte lyssna på ljudböcker men om jag kunnat hade jag gärna lyssnat när jag är ute med hunden. Men jag är dels för ofokuserad och sedan alltför ljudkänslig för att klara av att lyssna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just hundpromenader funkar ypperligt för mig. Vi har inte hund själva, men brukar gå ut med grannarnas hund. Och har jag ljudbok i hörlurarna så har jag världens bästa tålamod när det ska stannas och nosas överallt.

      Radera
  4. Jag är verkligen tvärtom. Att lyssna på ljudbok i bilen får mig mer koncentrerad på körningen, på något konstigt sätt. Att lyssna för mig att vara fokuserad och allert hela tiden. Varit räddningen när jag nervöst ska köra genom Stockholm många gånger...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...tänk vad olika vi är!
      Carolina+ljudbok+bil+Stockholms rusningstrafik = totalt nervsammanbrott...

      Radera
  5. Jag blir så lätt distraherad av annat att jag tappar tråden i det jag lyssnar på och har sen ingen aning om vad som hänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite så för mig också, och måste därför välja böcker med mycket action eller roligheter när jag lyssnar.

      Radera
  6. Hm kanske borde testa när jag springer :)

    SvaraRadera
  7. Till offer åt Molok är en fantastisk bok oavsett format :) Och jag förstår problematiken om du inte visste hur du tagit dig hem... ;)

    SvaraRadera
  8. Alltså en ljudbok kanske vore någonting för att få igång löpträningen för jag tycker löpningen är så tråkig när man gör det själv :P

    SvaraRadera
  9. Att lyssna på en bok under långturerna låter helt perfekt. Det ska jag testa också om jag någon gång får ordning på knän och annat som hindrar löplusten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummarna för att dina knän slutar bråka med dig!

      Radera
  10. Ljudböcker är jättebra när man pysslar hemma eller är ute och går!

    SvaraRadera
  11. Äntligen en som jag, inte för att jag springer, (skulle behöva det) men när jag städar, fixar i trädgården, stryker eller plockar upp.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såna där grejer blir så mycket fortare gjorda (och det är roligare när man gör dem) om man lyssnar på bok samtidigt :)

      Radera
  12. Jag springer på löpband två gånger i veckan. Då tittar jag på någon dålig serie på gymmets tv och tiden seeeeegar sig fram. Kanske skulle testa en ljudbok där. TÄNK om jag kan springa lite längre då. Eller om det skulle kännas som tiden skulle gå fortare. Jag tror att jag kanske testar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löpband och ljudbok låter som en perfekt kombo. Där finns det ju verkligen INGET annat att syssla med.

      Radera
  13. Under motionspassen "skriver" jag mina egna böcker :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, det hade jag aldrig klarat. Jag hade kommit på förträffliga idéer...som jag sedan hade glömt bort så fort jag kommit hem. Jag måste skriva ner allt direkt, och det funkar ju liksom inte när det springs.

      Radera
  14. Jag har också ljudbok de få gånger jag faktiskt tränar (t.ex på motionscykeln hemma). Jag håller med om att Åsa Larssons böcker är bra och i synnerhet när hon själv läser upp dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är så bra! Och jag går och längtar och längtar efter att hon ska ha skrivit färdigt nästa bok.

      Radera
  15. Kom egentligen fram till samma sak,ljudböcker och att röra påsig funkar ihop.

    SvaraRadera
  16. Om jag någon gång skaffar de där hörlurarna till mobilen som jag alltid tycks glömma att göra, ska jag försöka komma ihåg att skaffa Storytel och försöka ge det en chans till :)

    SvaraRadera
  17. Jag tycker också att det känns krångligt att byta skivor!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, visst är det det? Ett stort lyft när man slipper det iom att man lyssnar på mobilen :)

      Radera
  18. Jag har testat ljudbok en gång, det funkar inte för mig, jag behöver se orden för att minnas handlingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns handlingen på ett annat sätt när jag lyssnar än när jag läser som vanlig bok.

      Radera
  19. Ljudböcker är en underbar uppfinning för dem som tycker om det men det har aldrig funkat på mig.

    SvaraRadera