måndag 12 maj 2014

Carolinas hundra bästa böcker

Carolinas hundra bästa böcker! Yej! Efter mycket funderande har jag nu lyckats lista de hundra böcker jag tyckt bäst om att läsa, någonsin. Eftersom jag framlevde de första 87 procenten av mitt liv utan att föra någon som helst slags läsdagbok så har jag säkert glömt ett antal böcker som verkligen, verkligen borde stå med på den här listan. Kommer jag ihåg någon sådan så är jag inte sämre än att jag redigerar listan i efterhand.

Om något så visar den här listan på vilket spretigt läsande jag sysslar med. Högt, lågt, barnböcker, vuxenböcker, kärlek, ond bråd död och namngivna svärd i främmande världar...

För att en bok ska ha kommit med på den här fina, fina listan ska den uppfylla följande kriterier:
  • Jag ska fortfarande minnas vad den handlade om (låter ju självklart för böcker man läst de senaste åren - men för böcker man läste för kanske 20 år sen? Inte alltid självklart även fast man vet att man älskade boken ifråga då)
  • Det ska fortfarande hända att jag tänker på den där boken, på personer som var med i den eller på saker som hände, eller dess miljöer
  • Jag ska kunna tänka mig att läsa om boken, eller har redan gjort det minst en gång. (vissa av böckerna på listan har jag läst om många gånger. Bilderböckerna troligen över hundra gånger)
Och eftersom det är min alldeles egna lista så följer jag mina egna, carolinska regler (förutom kriterierna ovan). Jag är nämligen helt inkonsekvent. Ibland har jag valt ut en titel jag gillat mest som får representera en hel serie jag tyckt om, ibland har jag räknat en trilogi som en bok och på vissa ställen har jag skrivit en hel serie böcker som en bok.

Den här listan är definitivt inte rangordnad (skulle vara som att tvinga mig att välja vilket av mina barn jag älskar mest). I stället är den helt enkelt sorterad efter författarens efternamn.

Adams, Richard - Den långa flykten
Alexie, Sherman - Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian
Auel, Jean M. - Grottbjörnens folk
Austen, Jane - Emma
Austen, Jane - Förnuft och känsla
Austen, Jane - Stolthet och fördom
Austen, Jane - Övertalning
Backman, Fredrik - En man som heter Ove
Bengtsson, Frans G. - Röde orm
Bishop, Anne - The Black Jewels trilogy
Brontë, Charlotte - Jane Eyre
Cashore, Kristin - De utvalda: Tankeläsaren
Christie, Agatha - Och så var de bara en (förr: Tio små negerpojkar)
Clavell, James - Shogun
Collins, Suzanne - Hungerspelen
Donaldson, Julia - Gruffalon
Eddings, David - Sagan om Belgarion
Eklund Wilson, Erika - Märta börjar rida
Ekman, Kerstin - Häxringarna / Vallmstasviten
Flewelling, Lynn - The Bone Doll's Twin
Fogelström, Per Anders - Mina drömmars stad
Follett, Ken - Svärdet och spiran
Fredriksson, Marianne - Den som vandrar om natten
Fredriksson, Marianne - Simon och ekarna
Fridegård, Jan - Trägudars land
Gedge, Pauline - Solens dotter
Gemmell, David - Rigante-serien
Green, John - Förr eller senare exploderar jag
Guillou, Jan - Coq Rouge
Hearn, Lian - Över näktergalens golv
Hellberg, Hans-Eric & Holm, Elvira Birgitta - Förbjudet + Tillåtet
Heller, Joseph - Moment 22
Hobb, Robin - Sagan om Fjärrskådarna - trilogin
Hosseini, Khaled - Flyga drake
Hosseini, Khaled - Tusen strålande solar
Jordan, Robert - Wheel of Time-serien
Kerr, Katharine - Silverdolken (första fyra böckerna i serien om Deverry)
Keyes, Marian - En oväntad semester
King, Stephen - Jurtjyrkogården
Krantz, Judith - Scruples
Lagerlöf, Selma - Gösta Berlings saga
Lagerlöf, Selma - Löwensköldska ringen - sviten
Larsson, Åsa - Till offer åt Molok
LeGuin, Ursula K. - Trollkarlen från övärlden
Lehane, Dennis - Patient 67
Levin, Ira - En vacker dag
Lindgren, Astrid - Bröderna Lejonhjärta
Lindgren, Astrid - Emil i Lönneberga
Lindgren, Astrid - Vi på Saltkråkan
Loe, Erlend - Kurt och fisken
London, Jack - Skriet från vildmarken
Magorian, Michelle - God natt, mister Tom
Mankell, Henning - Villospår
Marquez, Gabriel Garcia - Hundra år av ensamhet
Marsden, John - Breven inifrån
Martin, George R.R. - Sagan om is och eld (Game of Thrones)
McCaffrey, Anne - The Dragonriders of Pern (trilogin)
McCollugh, Colleen - Makten och kärleken
Meyer, Stephenie - Genom dina ögon
Meyer, Stephenie - Om jag kunde drömma
Moberg, Vilhelm - Utvandrarsviten
Moon, Elizabeth - Paksenarrion (serien)
Munsch, Robert N. - Dig skall jag älska (Love You Forever)
Murakami, Haruki - Vad jag talar om när jag talar om löpning
Möller-Nielsen, Egon - Historien om någon
Nesbø, Jo - Rödhake
Nicholls, David - En dag
Novik, Naomi - Hans majestäts drake
Olofsson, Rune Pär - Lyckans tärning / hela serien om ätterna Brahe och Sparre
Olsson, Vibeke - Hedningarnas förgård / Sabinasviten
Parr, Maria - Tonje och det hemliga brevet
Peters, Ellis - Ett lik för mycket / böckerna om munken Cadfael
Pilcher, Rosamunde - Snäcksamlarna
Pullman, Philip - Guldkompassen
Ragde, Anne B. - Berlinerpopplarna
Remarque, Erich Maria - På västfronten intet nytt
Rothfuss, Patrick - Vindens namn
Rowling, J.K. - Harry Potter-böckerna
Sandel, Cora - Alberte-trilogin
Sandwall-Bergström, Martha - Kulla-Gulla (serien)
Seth, Vikram - En lämplig ung man
Shriver, Lionel - Dagen efter
Sjöwall, Maj & Wahlöö, Per - Polis, polis, potatismos / alla tio Roman om ett brott
Sones, Sonya - Vad mina vänner inte vet
Stewart, Mary - The Merlin Trilogy
Strindberg, August - Röda rummet
Stroud, Jonathan - Amuletten från Samarkand
Tan, Shaun - Berättelser från yttre förorten
Thor, Annika - En ö i havet
Tolkien, J.R.R. - Sagan om ringen-trilogin
Weis, Margaret & Hickman, Tracy - The Death Gate Cycle - serien
Wernström, Sven - Trälarna
Widding, Lars - Karolinersviten
Widding, Lars - Sorundasviten
Winspear, Jacqueline - Maisie Dobbs
Woolf, Virginia - Ett eget rum
Wouk, Herman - Krigets vindar

Vilka har du läst och älskat av dessa, tro? Kommentera gärna! Om någon där ute skulle råka ha ungefär 70 titlar gemensamma med mig på en sådan här lista så tror jag att jag ska fria till den personen. (min oäkte make gillar väl max fem av böckerna ovan...)

18 kommentarer:

  1. Så många bra böcker, men jag blev extra glad av att se Gruffalon. Mina barn, och jag, älskar den! Fyraåringen kan långa stycken utantill. 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt, riktigt älskad bok...mina barn kan också fortfarande långa stycken utantill, fast de nu är 13 och 15.

      Radera
    2. Gruffalon är fantastisk! Bröderna Lejonhjärta samt Kurt och fisken är god tvåa och trea bland barnböckerna.

      Radera
    3. Å, kul att du också gillar Kurt och fisken! Kurtböckerna har vi skrattat mycket åt hemma.

      Radera
  2. 22 titlar bockade jag för, så där är ingen chans till frieri alltså. Jag saknar dock Majgull Axelssons böcker på din lista, hon är nog min absoluta favorit. (M)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aprilhäxan var länge med men strykas mot slutet. Bra...men inte bäst.

      Radera
  3. Vi har nog bara typ 4 gemensamma, tänk så mycket böcker det finns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bara fyra...?! Jamen Lyran! Det blir inget giftermål av här, inte.

      Radera
  4. jag prickar in i alla fall 6 titlar som jag nog också skulle sätta på min lista. Men jag saknar Maria Gripes Skugg-serie. Och Tove Janssons Sommarboken, Och Donna Tartts Den hemliga historien. Och Historien om någon! Och, och, och...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Anna - Historien om Någon är ju med :)

      Radera
  5. Äntligen fick du din topp-100 innehållande Twilight. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Och Röda rummet! Plus att jag helt fräckt tog med hela Sagan om ringen-trilogin som en bok, bara för att jag kunde. MIN lista... :)

      Radera
  6. Typ 22 favoriter räknar jag till. Det börjar lukta bröllop ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Jag börjar informera oäkte maken så smått :)

      Radera
  7. 28 stycken tror jag att jag kom upp i som redan lästa, sedan är det x antal som står på min vill-läsa lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då låter det som att vi har hyfsat lika boksmak i alla fall :)

      Radera
  8. Vilken himla trevlig lista :) Har läst 48 av dem (minst, är lite osäker på vilka Mankell jag läst...), men några av dem tyckte jag inte om alls, som Röda rummet och Moment 22. Andra älskar jag å andra sidan, som Harry P, Hungerspelen, Utvandrarsviten och Den långa flykten. De hade definitivt kommit med om jag hade gjort en hundra-lista :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. 48 är riktigt många - vi har nog rätt lika boksmak. Hade varit kul att läsa din hundra-lista.

      Radera