måndag 19 maj 2014

Välbehövliga mittemellanböcker


För någon tid sedan skrev Mattias Lönnebo ett blogginlägg om läsinlärning för barn, om vikten av lässtrategier för att komma förbi kodknäckarfasen i läsinlärningen. Precis i den vevan höll jag på att läsa ett par nya böcker inför veckans bokprat jag som skolbibliotekarie skulle ha med några av skolans 1-3-klasser. Och just de här böckerna är riktigt bra exempel på vad det behövs mer av för att hjälpa barnen att komma vidare från den första nybörjarläsningen till den svårare läsningen: Mittemellan-böckerna.

Börja läsa-böcker finns det mängder av. Roliga, bra, i olika ämnen, om killar och tjejer och djur och detektivhistorier och riddare och monster…helt fantastiska är de, och jag har alltid något bra att sätta i händerna på barnen som precis håller på att lära sig att läsa.

Men sen… Sen när de vill läsa lite tjockare böcker. Lite fler sidor men ändå med många bilder. Lite längre meningar, lite svårare ord. Då finns det inte mycket att erbjuda, faktiskt. Tjockare och svårare kapitelböcker för barn mellan 7-9 år (Hcf som de klassas på biblioteket) finns det mängder och åter mängder. Men mittemellan? Inte mycket alls. De som finns, och är bra, har jag pratat om för barnen så många gånger att jag i princip kan dem alla utantill, och åh! vad jag önskar att det kunde ges ut fler böcker av den här sorten. Jag skaffar allt nytt som kommer och det lånas i princip ut direkt, för de behövs så väl.

Rabén&Sjögren ger nu ut en serie böcker de kallar ”Läsa själv”, och de är precis sådana mitt i mellan-böcker som jag söker. Bra, alltså! Kan jag få mer, tack? De två jag har läst nu heter Stella skaffar ett syskon och Nils hjälper laget.

I Stella skaffar ett syskon går Stella omkring och är missnöjd med att hon är den enda i hela klassen som inte har något syskon. Alla andra har! Det är så orättvist! Hennes bästis Sam har till och med fem stycken. Fem! Och hennes föräldrar verkar inte vilja göra något åt saken. De är så nöjda med Stella, säger de. Åh, Stella som vill ha en liten syster eller bror att bära på och gulla med, leka med och sitta med i soffan och titta på TV. Men eftersom hennes föräldrar inte vill skaffa några syskon så ordnar Stella det där själv. Hon frågar Sam om inte hon kan få ett av hans fem syskon. Jodå, tycker Sam, det är väl helt OK. Hon kan ju ta Adrian, den näste minste i skaran. Han kan ju gå själv, så det ska väl inte vara några problem. Så Stella och Sam går helt sonika hem till Sam efter skolan och smyger iväg med Adrian, och ett antal blöjor och en nappflaska och sånt där som behövs till.

I Nils hjälper laget handlar det om Nils som i hemlighet älskar att virka. Det är mormor som har lärt honom. Nils kan sticka halsdukar, och mössor, och behöver inte ens titta på händerna när han virkar utan sitter och tittar på TV samtidigt.
Nu har han en kall morgon tagit på sig en av sina egenhändigt virkade mössor. Den är varm och skön, och röd-vit-grönrandig. När han kommer till skolan möter han Sixten, som han annars aldrig pratar med annars. Faktiskt brukar Nils aldrig prata med någon alls, han sitter helst vid gungorna och kollar vad som händer på skolgården. Men nu vill Sixten prata. Han tycker att Nils mössa är snygg.
Dessutom vill han prata med Nils på rasten senare också. Och Nils kommer fram till Sixten fast denne står med de tuffa killarna från mellanstadiet. Sixten och de andra killarna gillar Nils mössa allihop! De frågar var han har köpt den – den är ju i ishockeylaget Veda IFs färger. De vill ha! Nja, det är mormor, mumlar Nils innan han säger att han nu ”måste gå någonstans”. Aldrig att han avslöjar att det är han själv som har virkat mössan!

Det är väl inga kioskvältare, de här böckerna, precis. Men de är helt OK. Och så är de så efterlängtat lagom svåra.

Titel: Stella skaffar ett syskon
Författare: Annelie Drewsen
Illustrationer: Sofia Falkenhem
Utg år: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 6-9 år

Titel: Nils hjälper laget
Författare: Sofia Johansson
Illustrationer: Per Gustavsson
Utg år: 2013
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 6-9 år

Det här inlägget publicerade jag ursprungligen på LitteraturMagazinet.

3 kommentarer:

  1. Blir nyfiken på böckerna du brukar rekommendera i den här svårighetsgraden, tycker också att de är svåra att hitta. Tar gärna emot tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du få - jag ska sätta mig och göra en lista på de bästa. Kommer snart här på bloggen! :)

      Radera
    2. Toppen, håller ögonen öppna :)

      Radera