tisdag 6 maj 2014

En världsomsegling under havet - återberättad

När jag började  jobba som skolbibliotekarie för ett antal år sedan så läste jag några av Maj Bylocks förkortade och förenklade varianter av kända litterära klassiker. De lånas väldigt mycket, de där böckerna, eftersom de flesta barn någon gång under högstadietiden ska läsa minst en klassiker.  Palla läsa de där tjocka böckerna - är du galen, eller? Många av dem väljer då Bylocks varianter, som dessutom ofta finns i klassuppsättningar.

Men vad besviken jag blev! Jag hade någonstans i tjugoårsåldern en lång period då jag nästan enbart läste klassiker, och hittade många böcker som fortfarande är mina favoriter. Och nu fick jag läsa mina älskade böcker i stympat skick. Bylocks böcker är någons slags utökade referat av handlingen i ursprungsböckerna. Visst - läsaren kan sedan redogöra för att Robinson Crusoe bodde på en öde ö och så småningom fick sällskap av Fredag, att Ivanhoe var en riddare, att Buck är en draghund som så småningom drar till skogs...som ren allmänbildning är det väl OK. Men som läsupplevelse? Det som en gång gjorde böckerna till klassiker? Av detta finns noll och intet kvar.

Det är en intressant diskussion, detta, om Bylocks böcker ändå har ett värde i och med att de får skolelever att känna till berömda litterära gestalter, eller om de borde skys som pesten eftersom de så brutalt slaktar sina ursprungsverk. Just nu konstaterar jag bara att jag sedan dess vägra läsa fler Bylock-böcker och sett på alla förenklade klassiker med stor misstänksamhet.Så även denna bok: En världsomsegling under havet av Jules Verne, återberättad av Peter Gotthardt.

Men jag testade att läsa den. Omslaget är väldigt seriefigurs-lockande, och det är mer text än i Bylock-böckerna. Så kanske?

Och jo. Den är OK. Faktiskt är den det. Gotthardt har lyckats behålla upptäckarkänslan och teknikfascinationen från Vernes berättelse, tycker jag. Visst - många episoder är förkortade och förenklade, men jag får aldrig känslan av "referat" som jag fick i Bylocks böcker. Detta klarar sig utmärkt själv som en spännande bok för barn mellan 9 och 15. Dessutom är det mycket lockande illustrationer hela vägen igenom, ofta serieinspirerade med pratbubblor och action. Ett bra sätt att presentera en känd klassiker för barn.


Titel: En världsomsegling under havet
Författare: Jules Verne, återberättad av Peter Gotthardt
Illustrationer: Sussi Bech
Orginaltitel: Jules Vernes En verdensomsejling under havet
Översättning från danska: Carina Gabrielsson Edling
Utg år: 2014
Förlag: Hegas
Köp den till exempel här eller här
För vem?  ca 9-15 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar