fredag 9 maj 2014

Efterlängtad dagboksserie - Nikkis dagbok


Dagbok för alla mina fans heter en serie böcker av Jeff Kinney som ständigt, ständigt är utlånade till barn från ca 9 till 15 år eller så på skolan där jag jobbar. Vi kan köpa in hur många exemplar som helst – de går åt. Nu har det kommit en ny bok som väldigt mycket liknar Dagbok för alla mina fans-böckerna: Nikkis dagbok. Det är precis samma stil på böckerna, med "handskrift" på linjerat papper (lättläst…), många bilder och så väldigt mycket tonårsliv och skolliv – men nu med en tjej i huvudrollen. Efterlängtat, verkligen!

Första boken heter Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv, andra boken är Berättelser om en (inte så) populär partytjej. Det är nog bara till att börja köpa in många exemplar av varje till vårt bibliotek, för jag tror de här blir minst lika populära som böckerna om Greg (Dagbok för alla mina fans). Inte minst att döma efter min tolvåriga dotters utlåtande om boken – hon greppade den direkt när den trillade in hemma hos oss, läste ut den på några timmar under mycket fniss och bar sedan hem den till kompisen hon skulle övernatta hos så att kompisen också fick läsa.

Nikki är fjorton, och har alldeles precis börjat en ny, exklusiv privatskola (det är utpräglat amerikansk skolmiljö i boken). Men hon trivs inte alls. Hon passar inte in på snobbskolan där alla andras föräldrar har haft råd att betala avgifterna medan hon själv kommit in efter det att hennes pappa skött skolans skadedjursbekämpning och hon därför fått ett stipendium. Alla har de snyggaste och modernaste kläderna utom Nikki. Alla har de senaste mobilmodellerna utom Nikki. Så här uttrycker hon det hela ganska precist: ”Mitt liv bara suger!! Hela dagen traskade jag runt i min nya skola som en zombie med läppglans. Inte en enda människa brydde sig om att säga hej.” Det enda Nikki är bäst på är att teckna och måla, så hon tröstar sig med det. Tur för oss som läser, för hela boken är full med Nikkis bilder. Väldigt roliga. Här är en när hon har kommit på hur hon ska kunna byta ut hela sin garderob till nya, moderna kläder:



 Hela boken handlar om Nikkis skolliv, hur hon gör bort sig på olika sätt, hur hon så småningom får två vänner, hur den snyggaste tjejen på skolan (som dessutom har skåpet bredvid Nikkis) förpestar Nikkis liv, hur kär hon är i snygge Brandon, hur pinsam pappa är när han kör runt i sin firmabil med en gigantisk kackerlacka på taket (skadedjursbekämpningen…), hur jobbigt det är att inte passa in. Hela tiden med roliga bilder och målande beskrivningar. Ibland kan jag tycka det hela blir lätt överdrivet och situationerna Nikki hamnar i blir väl hysteriska – men jag frågade dottern vad hon tyckte om just det och hon sa att ”det är ju bara helt galet roligt, mamma” så OK. Hon är i målgruppen. Det är inte jag.

Ändå roades jag mycket av att läsa om Nikki. Och fast det är en så ur-amerikansk miljö så kände jag ändå igen mitt eget skol- och tonårsliv för hundra år sen eller så. Vissa saker, och roller i skolan, ändras aldrig.




Titel: Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv
Serie: Nikkis dagbok
Författare & Illustrationer: Rachel Renée Russell
Orginaltitel: Dork Diaries: Tales From a Not-So-Fabulous Life
Översättning: Ylva Stålmarck
Utg år: 2013
Förlag: Modernista
Köp den till exempel här eller här
För vem? 9-14 år


Det här inlägget publicerade jag ursprungligen på LitteraturMagazinet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar