fredag 30 maj 2014

Hundrasidorsböcker? Alltså...jag vet inte

I veckans jerka funderar Annika över det här med korta böcker, och vill att vi ska ge tips på bra böcker som har ungefär hundra sidor eller däromkring.

Korta böcker? Verkligen inte min grej. Det känns liksom inte ens som lönt att börja, brukar jag tycka. Fast det är ju hemskt orättvist tänkt mot alla de där korta pärlorna som finns men som jag aldrig upptäcker. Därför ska det bli väldigt kul att jerka runt bland alla andras svar den här veckan och hitta de böcker jag har missat här i livet.

Men mina egna tips? Förvisso läser jag ofta, ofta böcker som är sisådär 75 sidor eller så - men det är barnböcker eftersom det är det jag jobbar med. Och det är inte barnböcker det är fråga om nu, tycker jag, så jag låter dem hållas på övriga inlägg i min blogg.

Efter mycket hummande och suckande har jag faktiskt hittat några egna favoriter som har ungefär hundra sidor:

Virginia Woolf - Ett eget rum (egentligen är det faktiskt inte en bok, utan en essä - men jag har läst den utgiven som en egen bok så den räknas visst)
Selma Lagerlöf - En herrgårdssägen
Selma Lagerlöf - Löwensköldska ringen (första boken i trilogin som också heter Löwensköldska ringen. De andra är Charlotte Löwensköld och Anna Svärd)

Rätt fantasilöst, va? En essä och så två böcker av samma författare. Nu ska jag kolla vad ni andra har för fina tips.

30 kommentarer:

  1. Virginia Wolf har jag faktiskt aldrig läst och inte de två av Lagerlöf heller. Men de finns på min att läsa-lista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Virginia Woolf Ett eget rum är fantastiskt. Och lättläst. Sen tycker jag inte riktigt om annat hon har skrivit som är för svårt för mig, tror jag.

      Radera
  2. Fina tips eftersom jag inte läst någon av dem. Lagerlöf har jag kikat på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kika mer på henne, du, hon tål att läsas :)

      Radera
  3. Jag vet inte om definitionen av bok innefattar hur många sidor den måste ha, minst, men jag är nog tyvärr ganska skeptisk mot böcker med för få sidor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja - det känns inte riktigt som en bok för mig. Mer som en novell eller så.

      Radera
  4. Skulle också kunna tipsa om hur många korta (barn)böcker som helst men tvivlar på att det är det Annika är ute efter. Kim Thúys böcker är hett tips om du ännu inte läst dem!

    SvaraRadera
  5. Just det, Selma Lagerlöf. Just de där två ingår i böcker med flera berättelser i vår hylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är samma här - utgåvor med två eller flera berättelser. Men jag tror de gavs ut som egna böcker från början.

      Radera
  6. Jag brukar inte heller läsa korta böcker, men en och annan har det blivit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nästan inte läst "en eller annan" ens. Det är bara tjockare böcker som gäller för mig.

      Radera
  7. Jag tycker nog bättre om böcker som är lite längre än 100 sidor jag!

    SvaraRadera
  8. Selma Lagerlöf, att jag inte kom på de böckerna :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har en väldigt framträdande plats i min hylla, så de gick inte att undvika :)

      Radera
  9. Lagerlöf har jag inte läst på länge!

    SvaraRadera
  10. En herrgårdssägen har jag läst, var väl lite tveksam till den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väldigt länge sen jag läste den. Löwensköldska ringen är min favorit av de där två - den gillar jag verkligen.

      Radera
  11. Tänker alltid att jag borde läsa mer av Selma Lagerlöfs böcker. De som jag läst har ju varit fantastiska! Får lägga titlarna du nämner till min läslista

    SvaraRadera
    Svar
    1. Löwensköldska ringen är verkligen min favorit. Lite spökhistoria över den också.

      Radera
  12. Ett eget rum vill jag verkligen läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den är riktigt bra! Och...inte så lång heller...;)

      Radera
  13. Normalt sett läser jag böcker med mer sidor än 100, men finns en annan godbit på mindre sidor också.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gör det. Fast jag hittar dem sällan.

      Radera
  14. Spännande med tips, jag läser vanligtvis inte så tunna böcker, så jag hade problem att hitta några att tipsa om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hittat en hel del titlar som verkar bra i de andras svar...men jag är fortfarande inte jättesugen på att läsa dem. De är för korta, helt enkelt :)

      Radera
  15. Ja det är svårt det där med korta böcker. Brukar nog resonera lite som du i den frågan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många långa i stället, så jag är inte så bekymrad :)

      Radera