fredag 16 maj 2014

Bokbloggsjerka 16-19 maj - Om att läsa och sedan köpa

För en gångs skull blir jag nog väldigt kortfattad när jag svarar på Annikas bokbloggsjerka. Hon frågar:

För dig som läser e-böcker: brukar du köpa en fysisk bok av en e-bok som du har gillat?

För dig som inte läser e-böcker: kan du ge exempel på en bok som du t.ex. lånat på biblioteket, gillat och sedan köpt ett eget ex. av?

Lite pinsamt är det ju - men jag har faktiskt ännu aldrig läst en enda e-bok. Det har inte blivit av. Jag badar i fysiska böcker på mitt biblioteksjobb och gör som jag alltid gjort: kånkar hem dem med fara för rygg och allt möjligt. Och de böcker jag köper (tjocka fantasy) är tunga tegelstenar som jag får palla upp med en kudde för att de ska vara bekväma att läsa.
Eftersom jag trots allt är en praktiskt lagd människa så fattar jag ju att det här med e-böcker troligen är en oerhört smart grej för mig. Min familj hade också tackat mig om jag inte inför semestern hade fyllt hälften av husbilen med mina luntor (utrymmet att packa i är ju rätt begränsat). Men - det har inte blivit av än. Ska skaffa mig någon slags läsplatta.

Och här kommer då min egen fråga till er: (kalla det bokbloggsjerka - the sequel) Vilken läsplatta ska jag köpa???

Oj. Nu kom jag ifrån ämnet. Som jag alltid gör. Nu till Annikas fråga del 2: köpa böcker jag redan läst som låneböcker? Jo. Det har hänt. Inte många gånger, men exempelvis Jane Austens böcker har jag köpt allihop fast jag redan läst dem som biblioteksböcker. Vissa av dem i flera olika upplagor (för det är ju himla bra att ha, faktiskt. Olika framsidor är viktigt.) Sagan om ringen-trilogin (också den i olika upplagor...) Game of thrones-serien. Och...nä, kommer inte på någon mer tror jag.

(tillägg till inledningen: Nä, Carolina. Du blev inte kortfattad. Den här gången heller...)

38 kommentarer:

  1. E-böcker är väldigt bra på semestern, då vill man ju ha med sig många böcker men utrymmet är alltid begränsat. Jag har en Sony Reader (äldre modell) som jag är väldigt nöjd med http://bokslut.blogspot.se/2011/12/min-lasplatta-och-jag.html

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ah!. Vad skönt att höra :)

      Radera
    2. (fast jag rekommenderar iPad för e-böcker, tidningar, bloggar, allt :)

      Radera
    3. Jodå, vi ska snart ha skaffat en sån också. Men läsplattan vill jag ha för mig själv...därför "bara" läsplatta.

      Radera
  3. Speciellt serier eller böcker av samma författare är lättare att köpa på sig även om man läst dom.. Angående läsplatta så fick jag en surfplatta i present, jag visste iof inte om jag skulle gilla att läsa e-böcker så ville ha en surfplatta så man kan använda den även till annat.
    Så nu har jag läst några e-böcker i alla fall, fast de fysiska böckerna lockar verkligen mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Surfplatta ska familjen skaffa nu i veckorna som kommer, så då kan jag ju testa e-bok. Men jag kommer ändå att skaffa en läsplatta som kommer att vara bara min. (kan bara se framför mig annars hur ungarna sliter plattan ifrån mig för att det är något de ska kolla på när jag vill läsa färdigt en bok...)

      Radera
  4. Jag har just börjat med e-böcker och det är hemskt praktiskt! Men med den lilla begränsningen att alla titlar en vill åt inte finns tillgängliga i e-format. Så jag kommer fortsätta läsa en blandning av papper och elektroniskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl så det får bli - en snabb koll visar att det är många böcker jag läser som inte heller finns som e-böcker. Än...

      Radera
  5. Jane Austen måste man ju bara ha i hyllorna! Mina e-böcker läser jag på en vanlig i-pad och tycker det funkar bra. Den kan man ju ha till så mycket annat också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst måste man!
      Jo, men jag tänker att jag skulle få ha en "bara" läsplatta ifred från resten av familjen...:)

      Radera
  6. skulle tänka mig att eböcker är toppen om man ska åka bort och inte vill ha med sig massa böcker men annars så vill jag ha den riktiga boken i handen när jag läser!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste i alla fall testa e-boksläsandet.

      Radera
  7. Jag har läst ett par sidor i en e-bok en gång, på en surfplatta. Det är allt jag läst i e-väg. Så du är inte ensam. =) Jag föredrar den fysiska boken/tidningen. Jag har däremot lånat bok för att sedan köpa hem den till min egen hylla.

    SvaraRadera
  8. Börjar bli mer och mer vän med e-böcker, framförallt när det gäller tjocka böcker som du är inne på. Plus att det finns mycket att ladda ned utan kostnad. Men vissa böcker, och upplagor, bara måste man ju ha för att kunna se och klappa på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste man. Klappningsfaktorn är mycket viktig.

      Radera
  9. E-böcker är toppen när det gäller tjocka böcker, slipper få nackspärr då.
    Vad gäller läsplatta så köp en läsplatt ingen Ipad, jag har en Letto och den funkar fint.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänker att läsplatta är bättre för ögonen.

      Radera
  10. Men det är klart att huserar man på bibliotek hela dagarna och har tillgång till böckerna i fysiskt format så ligger det ju nära till hands att låna hem en hög! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det, och jag fortsätter med det. Men jag vill testa e-bok också, för resor och sånt.

      Radera
  11. Jag har inte heller läst en enda e-bok, och har inga planer på det heller :p

    SvaraRadera
  12. Känner igen det där med hemsläpande av biblioteksböcker. Tror det är en yrkesskada :) har en iPad och trodde jag skulle vara nöjd med det men svårt att se när solen lyser och kort batteritid talar verkligen till dess nackdel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. IPad är säkert toppen fast kanske mer till annat än ren bokläsning tror jag. Är mer sugen på renodlad läsplatta.

      Radera
  13. Jag har läst några e-böcker men är inte särskilt förtjust i det så jag är helt för att fortsätta släpa på de fysiska böckerna. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag väl skaffat läsplatta så blir det nog både och.

      Radera
  14. Inte alls pinsamt, jag har bara läst en. Och det var Femtio nyanser av honom...

    SvaraRadera
  15. Jag har en iRiver Story HD WiFi Bibliotek och den är nästan som min bästa vän. Jag älskar den!

    SvaraRadera
  16. Jag brukar aldrig köpa böcker som jag redan läst utom om det är speciella författare där jag vill äga alla böcker.

    SvaraRadera
  17. Jag älskar min läsplatta, min mest omhuldade ägodel sedan jag fick den i höstas :) En Sony ps2 (tror jag) och den funkar jättebra, men... jag har inget att jämföra med så jag vet inte om den är bättre eller sämre jämfört med andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma som Monika ovan tipsar om (fast en senare modell). Jag är nog himla sugen på den, tror jag.

      Radera
  18. Jag har inte testat e-böcker än, men det är mycket för att jag gillar att ha mina böcker fysiskt runt mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det gillar jag med. Det är när man ska resa med böcker det verkar praktiskt med e-böcker.

      Radera