fredag 30 maj 2014

The Discworld Reading Order...

Många gånger har jag funderat på att läsa Terry Pratchett. Utan att någonsin ha läst en hel Discworldroman känner jag ändå till hans värld och ett antal av hans karaktärer. Det går liksom inte att jobba med böcker och vara intresserad av fantasy utan att hela tiden stöta på Rincewind, Wee Free Men, Nanny Ogg, Döden och de andra. För ganska många år sen spelade jag dessutom ett datorspel som utspelade sig i Ankh-Morpork, med väldigt Pratchettsk humor i storyn och där Rincewind var huvudkaraktär.

Det är konstigt att jag aldrig tagit tag i det där med läsandet. Men nu såg jag att Storytel (som jag använder för att kunna lyssna på ljudböcker när jag springer) har mängder och åter mängder av Pratchetts böcker att välja på - så nu är det dags.

Då uppstår den tydligen absolut vanligaste frågan av alla vad gäller Discworldböckerna:

Vilken ska jag börja med??? En fråga med många svar, tydligen. Jag hittade den här fantastiska bilden på nätet:



Man kan bli förvirrad för mindre. Men eftersom den står överst och jag redan känner till killen ifråga, så tänker jag börja med Rincewinds storyline, med The Colour of Magic.

(surt tillägg 2014-05-31: Det visade sig att Storytels The Colour of Magic är en förkortad version. Det ville jag INTE ha. Får väl läsa om vanlig bok i stället, då.)

4 kommentarer:

  1. Jag har läst exakt en Discworld-bok. Kanske ska ta och åtgärda det! Tack för den fina bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se vad vi tycker sen :)

      Radera
  2. Mina favoriter har varit de om häxorna. Och så den när Döden tar semester. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, jag måste läsa alla, tror jag :)

      Radera